kweekverslag wilmpie 2011-2012

Topic Author
wilmpie
Pepperoncini
Pepperoncini
Berichten in topic: 4
    Windows 10 Firefox

kweekverslag wilmpie 2011-2012

jan 2012 18 22:34

Bericht door wilmpie » 18 januari 2012 22:34

hier even mijn kweekverslagje , heb het van chilli forum overgenomen dus het is allemaal wat out off date maar dan hebben jullie mijn verslag van het begin.

hey iedereen

zoals gezegd ga ik hier even mijn hydroponic binnenkweek serre tonen en de vorderingen opvolgen.

Hier is een kiekje van mijn serre
Afbeelding

ik heb er een gewone tl lamp ingehangen die ik in hoogte kan verstellen,de kast is met isolatie afgewerkt en een stukje aluminuimfolie (voor een beter lichtverdeling)

als bak heb ik tentzeil gebruikt (van het zeil zoals circustenten zijn maar in het wit) met natuurlijk hydrokorrels.

ik heb 2 temperatuurmeters, 1 voor in de kast en een voor in mijn kweekbakje.

ik verwarm de serre met een aquarium verwarmingsellement en heb een warmtekabel onder de kweekbak zitten , dit zou de kiemproccese verbeteren en merk ook dat dit werkt.

hieronder de aqauriumverwarmingsellement in 2 delen gemaakt zodat de termostaat correct werkt

Afbeelding Afbeelding

ik heb eerst geprobeert de zaden te kiemen op de ronde schijfjes die hieronder te zien zijn,maar ben toch back to bassic gegaan en gewoon wat potgrond in een bakje

Afbeelding

Zoals je kunt zien heeft dit een beter effect op de paprika en pepers

Afbeelding

en met dat schoon uitzicht heb ik ook de bloemkool en kerstomaat zo ook geplant:
Afbeelding

Hier even een kiekje van de hele bak
Afbeelding

en hier een kiekje van mijn watertoevoer:

Afbeelding Afbeelding

een vijverpomp die met een timer om de 2 uur als de lamp brand water omhoog pompt en met een overflow terug in de emmer loopt,bij de uitloop heb ik een sok rond gedaan voor eventuele onzuiverheden in op te vangen.

aja en de kweekbak word ook met het ebb en flow systeem voorzien van water.

zo dit was het zo een beetje, wil je nog iets meer specifiek zien laat maar weten :p

UPDATE 23-11-2011

ik heb de lamp vandaag wat lager gehangen en heb vorig weekend even paar naamplaatjes gemaakt, de peper en paprika gaan mooi maar hebben wat lange stengels daarom dat ik de lamp wat lager heb gehangen,en ben nog aan het bekijken hoe ik de vochtigheid in mijn kast goed kan krijgen, het is gemiddeld 27 graden in de kast, ik weet niet als dat te veel of te weinig is.

ik heb ook de zaden van een gekochte paprika eruit gehaald en gedroogd, en zal die binnekort eens uitproberen !

Foto's volgen nog !!

hey iedereen

ik ben weer even bezig geweest met mijn hydroponic systeem,

UPDATE : 4-12-2011
hier even paar foto's + uitleg

Hieronder een foto van mijn systeempje, ik heb er de propogator uitgehaald en een andere op de vensterbank gezet op een warmere lokatie.
Ik heb ook een heel deel meer hydrokorrels in mijn systeempje gedaan.

Ik heb ook de nutrienten waterbak vernieuwd (nieuw water ingedaan) .en deze is niet meer de oranje emmer maar een dichte doos die ik nog wel eens een foto van zal plaatsen

ik heb ondertussen ook de 2 meloen plantjes in de hydrokorrels geplant (hier staan ze nog in potjes op de foto)

Afbeelding
Ik heb de verwarming ook aangepast, want de aqaurium verwarming werkte niet meer na hem te proberen te maken kwam ik op een kortsluitingkje uit en een kleine rookontwikkeling :p

dus hier op de foto een keramische hitte lamp van 100 watt en een porseleine lamphouder
de lamp geeft geen licht,alleen warmte ik had mischien beter een van 250 watt genomen maar deze doet de job ook goed. ik heb momenteel een gemeten min. 21,4°C en een max. 29.5 °C gehad in de kast met deze hittelamp.

Afbeelding

hier op de foto de termostaat die de hittelamp bestuurt deze kan een apparaat inschakelen bij te warm of te koud dus idiaal voor een ventilator later aan toe te voegen.

Afbeelding

Hieronder nog een close up van mijn zaadlingen,

Afbeelding

hier op de foto een paar sla plantjes die ik vorige week paar zaadjes op de hydrokorrels heb gestrooid kwamen tot mijn verbazing oppiepen

Afbeelding

ik zal binnekort ook wat foto's plaatsen van mijn nieuwe waterresservoire en de komkommerplant en meloenplanten en slaplanten die in de hydrokorrels zitten en de propogator op de vensterbank met een nieuwe lichting plantjes.

Ik heb ook een propogator met hydrokorrels gevuld en hier ook wat sla-zaadjes in gestrooid , eens zien als die ook uitkomen.
Daarvoor zat hier ook uitgegroeide sla in maar dan in gewone potgrond.

P.S. de licht blauwe naamplaatjes heb ik zelf gemaakt met een dremel van een oude droogkast (binnentrommel) qwestie van oud materiaal goed te gebruiken

Bedankt voor je aandacht en tot de volgende fotoshoot :D

Zo de nieuwste update zal ik dit weekend even maken. want ze zijn nog wat veranderd ondertussen.

maar dan heb je hier even de foto's enz.. voor een eerste indruk te krijgen.

Netherlands Gebruikersavatar

Habanero
Administrator
Administrator
Berichten in topic: 1
    unknown unknown
Verstuurde bedankjes: 191 keren
Ontvangen bedankjes: 405 keren
Re: kweekverslag wilmpie 2011-2012

jan 2012 18 22:56

Bericht door Habanero » 18 januari 2012 22:56

Leuk je kweek nu al te zien ,het is een hele groente tuin :mrgreen:
Tipje ; Planten labels snij je makkelijk uit oude pvc lamellen (kringloop winkel)
Deze labels kan je eeuwig hergebruiken , ik geef de soorten een nummer , dan kunnen de labels volgend jaar ook weer mee ;)

Groetjes G.

Brushie153
Pepperoncini
Pepperoncini
    unknown unknown

jan 2012 18 23:17

Bericht door Brushie153 » 18 januari 2012 23:17

Nice! Hou je de planten in bakken of dalijk los in de korrels

Topic Author
wilmpie
Pepperoncini
Pepperoncini
    Windows 10 Firefox

jan 2012 19 07:39

Bericht door wilmpie » 19 januari 2012 07:39

Brushie153 schreef:Nice! Hou je de planten in bakken of dalijk los in de korrels
eerst in de propogator in de bakmet zand en dan in de korrels werkt het beste voor mij

Topic Author
wilmpie
Pepperoncini
Pepperoncini
    Windows 10 Firefox

mar 2012 04 21:31

Bericht door wilmpie » 04 maart 2012 21:31

hier even nog een verslagje, het is lang geleden ik heb het heel druk gehad de laatste periode dus hier even vlug een updateje

UPDATE 4 MAART 2012

Hier even paar foto's van mijn nieuwe waterreservoire

Afbeelding Afbeelding

en hier de cayenne pepper de paprika plant en de komkommer meloen en tomatenplant.

Ik heb ook recent een kleine propogatortje bij de action gehaald met aarbei zaad en die staat nu een week en zou volgens de instructie's over 2 a 3 weken uitkomen. foto's daarvan volgen nog.

Ook de propogator op de vensterbank met sla volgt nog, deze heeft heel de winter gestaan en beginnen nu te groeien.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

oja ik heb vandaag ook de verwarming ingestoken bij de timer van de lamp, voor een temp. verschil te creeren van dag en nacht, eens zien als de plantjes dit leuker vinden of niet.

en binnekort eens zien voor een plaatsje buiten voor het buitenseizoen op te starten.

Topic Author
wilmpie
Pepperoncini
Pepperoncini
    unknown unknown

okt 2012 22 09:58

Bericht door wilmpie » 22 oktober 2012 09:58

wel ik ben dit draadje beetje verloren door de tijd heen,

wat er allemaal is gebeurt in de tijd??

well de tomatenplant heeft niet tot zijn volle recht gegroeid eveneens als de meloenplant, de komkommerplant heeft de kast overheerst, de peperplant is verhuist naar een pot met zand en staat tot op heden nog buiten maar vind de huidige weer niet zo fijn voor de laatste pepers te laten groeien,
dit weekend alle hydrokorrels uit de binnenkweekbak gehaald en zuiver gemaakt.

nu nog paar praktische dingen aanpassen in de kast, ik heb de wateruitvoer waar eerst een conserveblik rond zat voor de hydrokorrels tegen te houden vervangen door een afvoerbuis vol met gaatjes geboord, en alle openingen terug van verse kit voorzien.

ik moet nog de temperatuurregelaar buiten de kast bouwen (kwestie van het wat ordelijker in de kast te hebben, de verwarming nog eens tegoei nakijken .

en zien hoe en waar ik de ventilator ga monteren(het is een ventilator die voor in een auto gediend is normaal.

ik ga ook kijken voor een zonnen-paneel voor de ventilatie aan te sturen en misschien nog andere zaken.

de vijverpomp moet ik ook nog zuiver maken en bekijken dat de ene uitloop goed dicht (of toch niet meer knoeit) , dit was op een ochtend een vijver bij mijn kastje, de uitloop die zorgde dat er rotatie in het waterreservoir zat was losgekomen en sproeide langs de dekselwand eruit.

het enige probleem wat ik heb gehad in het afgelopen kweekseizoen was de bevruchting van de bloemen, er kwamen bloempjes aan maar er kwamen geen vruchten aan :(
iemand een idee hoe ik de ventilator kan plaatsen? de kast is nog vrijwel hetzelfde als hierboven gebleven.

hetgeen ik nu ga doen is na alle aanpassingen de cayenne peperplant in de kast terug zetten en een piepschuim plaatje plaatsen met wat filtermateriaal van mijn aqaurium eringplaatsen met een zaadje erin, en hiermee experimenteren, dus een eb en flood maken met een piepschuim plaatje en hier slaplanten (die groeien het snelste) plaatsen.

mischien dat er wel meer in komt maar dat zal de toekomst uitwijzen, eerst eens alle zaden bij elkaar leggen en zien wat ik allemaal heb. kwa pepers heb ik alleen de cayenne peper, misschien dat ik hier eens wat meer van ga zoeken en ook eens proberen een aardbei plantje te kweken van zaadjes, dit heb ik vorig seisoen gedaan maar ik heb ze denk ik te vroeg overgeplant en de kokospellets waren denk ik niet zo schitterend.

alvast bedankt voor het lezen en ga proberen dit jaar meer updates uit te voeren

Banshee
verbannen
verbannen
    unknown unknown
Ontvangen bedankjes: 1 keer

dec 2012 01 19:28

Bericht door Banshee » 01 december 2012 19:28

En hoe staat het met de vorderingen inmiddels?
Al een beetje gegroeid?
Ben er best wel benieuwd naar heel stiekem ;)

Terug naar “Kweekverslagen 2012”