TommyG's 2012

Topic Author
TommyG
Jalapeno
Jalapeno
Berichten in topic: 80
    Windows 10 Firefox

TommyG's 2012

nov 2011 15 14:19

Bericht door TommyG » 15 november 2011 14:19

Hallo,

mijn allereerste seizoen was zeker een succes, maar nog veel belangrijker, het was vooral héél leuk... Dus gaan we gewoon lekker verder volgend jaar...

Van de bijna 50 planten van vorig seizoen heb ik er drie overgehouden om te overwinteren, namelijk een Bhut Jolokia, Orange Habanero en een 7pod. Deze planten heb ik helemaal kaal gesnoeid, wortels ingekort, potgrond vervangen en verpot in een iets kleinere pot. Deze staan nu broederlijk naast mekaar voor het keukenraam naar het oosten gericht. Hopelijk komt dit goed, eigenlijk kon ik het gewoon niet over mijn hart krijgen echt alle planten weg te doen...

De kas die ik samen met mijn pa in mekaar heb geknutseld is toe aan een upgrade. De deuren en dakpanelen zijn momenteel in hout, maar zoals iedereen weet werkt hout en zijn die dunne balkjes toch echt niet zo stevig... Dus deze moeten worden vervangen door alu profielen...
Bovendien is het me duidelijk geworden dat electriciteit in de kas toch zeker geen overbodige luxe is, zeker niet als je met hydro bezig bent. Dus ga ik in de serre twee waterdichte stopcontacten installeren, en als we dan toch bezig zijn waarom geen verlichting voorzien, dat maakt het plukken aan het eind van het seizoen een pak aangenamer.
Afbeelding
greenhouse by TommyGT, on Flickr

Ik gebruik een automatisch bewateringssysteem van Gardena dat aangesloten is op een grote emmer dat buiten de kas staat. Gemiddeld moest ik elke twee dagen de emmer bijvullen, maar dat durfde ik al eens vergeten. Daarom ga ik ook proberen een dakgoot op de kas te installeren die afloopt in twee van de welbekende Samla bakken, goed voor 130liter...

En als dat nog niet genoeg is voorzie ik voor volgend seizoen ook een homemade ebb&flood systeem, oppergod Fatalii heeft me hiervoor geïnspireerd, dus ook weer met een Samla box... Ik twijfel nog hoe ik dit ga voeden... Full on met GHE Flora, ph meters, ec meters, ph+, etc... Of gewoon basic met Noekepoekensap en Chili focus en me van al die metertjes niet teveel aantrekken... Die laatste optie zou zeker de goedkoopste zijn... We zien wel, eerst de ebb bouwen..

Zaaien plan ik voor januari... Als kerstcadeau staat er een verwarmde propagator op de lijst, hopelijk vergroot mijn kiemratio hierdoor. Met de niet verwarmde propagator zat ik gemiddeld maar aan 50%.
Vorig seizoen heb ik me kwa zaaien echt veel te hard laten gaan en uiteindelijk had ik teveel planten van teveel verschillende soorten. Dit seizoen ga ik proberen om het iets gestructureerder aan te pakken. Minder soorten, maar van elke soort meer planten, om zo meer opbrengst per soort te bekomen.
Tenminste, dat is het plan, ook nu begint het weer te kriebelen om telkens één soort meer op de lijst te zetten, en zo blijven we bezig natuurlijk...

80% wordt Chinense, van mild to extreem... De rest, 2 annuums, big Jim en Joe's Long, misschien een tabasco, en een Rocoto Red...

Als ik het echt niet kan laten om extreem veel soorten in de propagator te proppen zou het ook wel eens goed kunnen dat ik ergens clandestien een moestuintje ga maken en daar een chili oerwoud te maken... Momenteel gebruik ik die plek om mijn groenafval te dumpen... Sue me :-)

De Zengrow die ik gekocht heb staat trouwens terug klaar om gebruikt te gaan worden. Hiervoor heb ik al vier oase blokjes in de propagator zitten, 2 basilicum en 2 Joe's long...

Voila, de aanzet is gegeven. Mijn hele seizoen 2012 zal je hier kunnen volgen, vanaf de upgrade van de kas tot de oogst. Al is die oogst natuurlijk nooit 100% zeker...

Tommy

Netherlands Gebruikersavatar

MarcelvS
VIP
Berichten in topic: 9
    unknown unknown
Verstuurde bedankjes: 9 keren
Ontvangen bedankjes: 9 keren
TommyG's 2012

jul 2012 12 06:29

Bericht door MarcelvS » 12 juli 2012 06:29

Ziet er inderdaad mooi uit :clap:

Topic Author
TommyG
Jalapeno
Jalapeno
    Windows 10 Firefox

Re: TommyG's 2012

jul 2012 17 22:09

Bericht door TommyG » 17 juli 2012 22:09

Een paar foto's...

Afbeelding
July2012_Jeanette by TommyGT, on Flickr
Madamme Jeanette (of Adjumba, dat moet nog blijken) in de Wilma... Deze hangt lekker vol...

Afbeelding
July2012_7pod by TommyGT, on Flickr
Overwinterde 7 pod die buiten staat, ook hier leuke vooruitzichten...

Afbeelding
July2012_Lemon Drop by TommyGT, on Flickr
Lemon Pod in mijn eb en vloed systeem... Over het algemeen doen alle Lemon Drops het zeer goed, grote planten met veel vruchten... Heb zo'n stuk of vijf Lemon Drops en over het algemeen zijn dit de grootste planten...

Afbeelding
July2012_Outside by TommyGT, on Flickr
De grote plant aan de rechterkant is ruim 2 meter hoog, een Lemon Drop, omringd door allerlei vriendjes... Aan de linkerkant zie je de planten in het eb en vloed systeem...

Habanero
Administrator
Administrator
Berichten in topic: 19
    unknown unknown
Verstuurde bedankjes: 176 keren
Ontvangen bedankjes: 383 keren

jul 2012 17 22:14

Bericht door Habanero » 17 juli 2012 22:14

Die gaan mooi , ik zeg stop met tennis en zet die baan vol potten :D

Nee ze worden lekker hoog , mooie planten ! :muscle:

meatfreak
VIP
Berichten in topic: 21
    unknown unknown
Verstuurde bedankjes: 70 keren
Ontvangen bedankjes: 65 keren

jul 2012 17 22:18

Bericht door meatfreak » 17 juli 2012 22:18

Inderdaad mooie update, Tommy :thumbsup: Als ik jou lemon drop zo zie dan heb ik die ook volgens mij want de mijne is ook zo asociaal groot en podvorm komt goed overeen. Jeanette is niet zo lang maar kan komen door de lagere temperaturen, ik weet niet of je al eens het verschil hebt geproefd? Ik zou het niet weten, heb nog steeds geen jeanette geproefd.

MarcelvS
VIP
    unknown unknown

jul 2012 18 10:39

Bericht door MarcelvS » 18 juli 2012 10:39

Inderdaad Ger ik zou ook die tennisbaan overdekken met glas :) mooie podshots Tommy :thumbsup:

Topic Author
TommyG
Jalapeno
Jalapeno
    unknown unknown

TommyG's 2012

jul 2012 18 12:27

Bericht door TommyG » 18 juli 2012 12:27

Hehe, dat tennisveld is van mijn bejaarde buren. Als hij er volgend jaar nog steeds niet op gespeeld heeft dan neem ik het in beslag :-)

MarcelvS
VIP
    unknown unknown

jul 2012 18 12:32

Bericht door MarcelvS » 18 juli 2012 12:32

dan zeker overdekken met glas als ze het toch niet gebruiken zonde van de ruimte :lol: :D ;)

Topic Author
TommyG
Jalapeno
Jalapeno
    Windows 10 Firefox

aug 2012 06 11:41

Bericht door TommyG » 06 augustus 2012 11:41

Ik sukkelde alweer een tijdje met mijn knie, dus vorige week (voor de derde keer in 15 jaar tijd) geopereerd aan de meniscus... Zit dus een tijdje thus en bijgevolg wat meer tijd voor foto's... Wel niet makkelijk met maar één stabiel been ;-)

Kort samengevat : Alles gaat super, desondanks het slechte weer... Als alles wat er nu reeds aanhangt afrijpt dan ga ik al een deftige oogst hebben. Vooral de Lemon Drop's doen het uitstekend, daar ga ik zeker een massa pod's van kunnen oogsten.

De foto's dan maar :

Afbeelding
Outside view of the greenhouse by TommyGT, on Flickr

Afbeelding
Outside view of the greenhouse by TommyGT, on Flickr

Afbeelding
Naga Viper by TommyGT, on Flickr

Afbeelding
Devil's tongue by TommyGT, on Flickr

Afbeelding
Numex Suave Red by TommyGT, on Flickr

Afbeelding
Naga Viper by TommyGT, on Flickr

Afbeelding
Madamme Jeanette pods in the Wilma by TommyGT, on Flickr

Afbeelding
Rocotto Red by TommyGT, on Flickr

Afbeelding
Lemon Drop Pods by TommyGT, on Flickr

Afbeelding
Lemon Drop Pods by TommyGT, on Flickr

Afbeelding
Hainan Yellow Emperor by TommyGT, on Flickr

Afbeelding
Madamme Jeanette outside by TommyGT, on Flickr

Afbeelding
Bhut Jolokia by TommyGT, on Flickr

Afbeelding
Trinidad Scorpion Butch T by TommyGT, on Flickr

Afbeelding
Devil's Tongue by TommyGT, on Flickr

Afbeelding
Nepalese Bell by TommyGT, on Flickr

Afbeelding
The outside Ebb by TommyGT, on Flickr

Afbeelding
7pot by TommyGT, on Flickr

Afbeelding
Numex Suave Red by TommyGT, on Flickr

Afbeelding
Devil's Tongue by TommyGT, on Flickr

Afbeelding
Lemon Drop's outside by TommyGT, on Flickr

Het enige probleem is dat ik vrees dat er iemand met sommige labeltjes aan het spelen is geweest, de verdachte is waarschijnlijk zo'n 5 jaar oud, heeft zwart haar en is van europees/aziatische afkomst... ;-)

MarcelvS
VIP
    unknown unknown

aug 2012 06 11:49

Bericht door MarcelvS » 06 augustus 2012 11:49

:clap: :clap: Tommy bij jou gaat ie ook als de brandweer zie ik, jij gaat ook een kruiwagen nodig hebben om al je pods te vervoeren je planten en pods zien er fantastisch uit mooie update

pieter78
Jalapeno
Jalapeno
Berichten in topic: 1
    unknown unknown

aug 2012 06 18:03

Bericht door pieter78 » 06 augustus 2012 18:03

Die "Hainan Yellow Emperor" van jouw lijkt wel erg op mijn "jamaican hot yellow" :)
Volgens kenners lijken mijn vruchten ook niet op een jamaican hot yellow.
Zou jij je oog er eens op willen werpen. Ik heb 2 pod shots in mijn thread.

Mooie planten overigens :thumbsup:

groeten

Pieter

Terug naar “Kweekverslagen 2012”