Droogkast maken

Maak je graag zelf dingen, ben je een soort Willy Wortel en wil je ons laten delen in al je handige knutselwerk, wie weet maken wij het ook dus we stellen je verslag erg op prijs.
Netherlands Gebruikersavatar

Topic Author
Habanero
Administrator
Administrator
Berichten in topic: 24
    Windows 10 Firefox
Verstuurde bedankjes: 117 keren
Ontvangen bedankjes: 329 keren
Droogkast maken

jul 2011 04 23:01

Bericht door Habanero » 04 juli 2011 23:01

Nu de peperoogst er weer aan komt hier een verslag van de bouw van de droogkast die ik gemaakt heb dit jaar.

Ik heb voor 10 euro een Droogkap gekocht ,een regelbare van Philips en ik had nog wat 120 mm fans liggen uit sloop computers , ook de MDF plankjes had ik nog ,ik ga voor low budget met de bouw maar moet wel mooi worden en goed werken.

De bedoeling is dat de droogkap in het midden komt en met tijdklokjes het zo af te regelen dat het ene uur de droogkap blaast en het andere uur de de pc fans .

Uitgaven tot nu toe ; droogkap 10,=

boven rooster 5 ,=

grondverf 3,19

witte zijdeglans verf 9,95

Materialen die niet niet in de lijst staan had ik nog liggen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb 170 graden scharnieren gebruikt dan kunnen de deuren zover open dat je de rekjes er zo in en uit kan schuiven .proefondervindelijk even uitvinden of meer rekjes zin heeft .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet ,niet al te moeilijk te maken ,maar met een oud keukenkastje en de droogkap van je moeder kom je ook een eind !

Madballz
Smaaktester
Smaaktester
Berichten in topic: 1
    unknown unknown
Ontvangen bedankjes: 1 keer

Re: Droogkast maken

aug 2012 21 21:44

Bericht door Madballz » 21 augustus 2012 21:44

Dat is een donders mooie droogkast die je daar gemaakt heb .
Zoiets moet ik maar eens in elkaar proberen te flanzen

Anthraciet
Pepperoncini
Pepperoncini
Berichten in topic: 2
    unknown unknown

aug 2012 22 07:29

Bericht door Anthraciet » 22 augustus 2012 07:29

Die droogkast ziet er geweldig uit en blijkbaar werkt hij ook erg goed!

Mag ik vragen waarom de gekochte Bomann droger niet werkte?
Ik heb namelijk ook nog een droger staan, waar ik normaliter vlees voor de honden in droog en het zou mooi zijn als ik die ook voor de pepers zou kunnen gebruiken natuurlijk :mrgreen:

Topic Author
Habanero
Administrator
Administrator
Berichten in topic: 24
    Windows 10 Firefox
Verstuurde bedankjes: 117 keren
Ontvangen bedankjes: 329 keren

aug 2012 22 11:18

Bericht door Habanero » 22 augustus 2012 11:18

Anthraciet schreef:Die droogkast ziet er geweldig uit en blijkbaar werkt hij ook erg goed!

Ik heb namelijk ook nog een droger staan, waar ik normaliter vlees voor de honden in droog en het zou mooi zijn als ik die ook voor de pepers zou kunnen gebruiken natuurlijk :mrgreen:

De Bohman stopte er mee na zon 24 uur draaien (niet continu)
Ik had wel garantie maar geen vertrouwen meer in de bohman ,dus geld terug en zelf de kast gebouwd .

TommyG
Jalapeno
Jalapeno
    Windows 10 Firefox

aug 2012 22 11:28

Bericht door TommyG » 22 augustus 2012 11:28

Habanero schreef:
Anthraciet schreef:Die droogkast ziet er geweldig uit en blijkbaar werkt hij ook erg goed!

De Bohman stopte er mee na zon 24 uur draaien (niet continu)
Ik had wel garantie maar geen vertrouwen meer in de bohman ,dus geld terug en zelf de kast gebouwd .
Ik vrees dat jouw Bohman een model was dat op een maandag was gemaakt :-) De mijne doet het nog altijd prima.
Maar moest ik zo handig zijn als jij, dan maakte ik ook mijn eigen droger :-)

Anthraciet
Pepperoncini
Pepperoncini
Berichten in topic: 2
    unknown unknown

aug 2012 22 14:20

Bericht door Anthraciet » 22 augustus 2012 14:20

Ok, het lag dus niet aan het feit dat pepers bijvoorbeeld niet willen drogen in zo'n machine (vanwege beperkte ruimte ofzo), maar in dit geval aan het apparaat zelf.

Dan ga ik het straks (als mijn pepers eindelijk rijp zijn) ook maar eens testen met mijn drogertje :mrgreen:

Quido
VIP
    Windows 10 Firefox
Verstuurde bedankjes: 73 keren
Ontvangen bedankjes: 33 keren

apr 2014 21 11:15

Bericht door Quido » 21 april 2014 11:15

Dat ik dit nog niet eerder gezien heb. Dit is voor de aankomende tijd misschien wel bruikbaar voor een aantal leden. Het kost niet zoveel en het vraagt wel wat handigheid,
04 jul 2011 23:01, Habanero schreef:Nu de peperoogst er weer aan komt hier een verslag van de bouw van de droogkast die ik gemaakt heb dit jaar.

Ik heb voor 10 euro een Droogkap gekocht ,een regelbare van Philips en ik had nog wat 120 mm fans liggen uit sloop computers , ook de MDF plankjes had ik nog ,ik ga voor low budget met de bouw maar moet wel mooi worden en goed werken.

De bedoeling is dat de droogkap in het midden komt en met tijdklokjes het zo af te regelen dat het ene uur de droogkap blaast en het andere uur de de pc fans .

Uitgaven tot nu toe ; droogkap 10,=

boven rooster 5 ,=

grondverf 3,19

witte zijdeglans verf 9,95

Materialen die niet niet in de lijst staan had ik nog liggen

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik heb 170 graden scharnieren gebruikt dan kunnen de deuren zover open dat je de rekjes er zo in en uit kan schuiven .proefondervindelijk even uitvinden of meer rekjes zin heeft .

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Zoals je ziet ,niet al te moeilijk te maken ,maar met een oud keukenkastje en de droogkap van je moeder kom je ook een eind !

Kaatje
Jalapeno
Jalapeno
    unknown unknown

apr 2014 21 19:12

Bericht door Kaatje » 21 april 2014 19:12

Hij is geweldig Ger!
Als extra droger niet verkeerd dus eens een droogkap zien te scoren.
Enne zo'n oude vleesmolen heb ik hier ook nog...hhaha
Groetjes Kaatje

SC_pepers
Jalapeno
Jalapeno
    Windows 7 Chrome
Verstuurde bedankjes: 20 keren
Ontvangen bedankjes: 110 keren

okt 2017 12 02:31

Bericht door SC_pepers » 12 oktober 2017 02:31

mooie kast! Misschien moet ik ook zoiets gaan bouwen, bij voorkeur nog wat groter. Tot nu toe werk ik met een Stockli droogtoren met 10 zeven. Helaas is het verwarmingselement stukgegaan. Ik heb nu een fohn gekocht (2200 watt), en die dmv een aluminium rookgas buis aan de onderzijde gemonteerd. Dat werkt aardig goed.

Ik doe de pepers voor het drogen eerst in de blender, de natte pulp gaat in de droger. Als ik zou willen kan ik zo ook nog in de sapcentrifuge doen. Vooral bij paprikas komt er altijd nog een lekker sapje uit.
Maar drogen gaat sneller, als ze zijn gehakseld. Na het drogen gaan ze nogmaals in de blender ( een andere dan de "natte" ). T zijn blenders van ca. 10 euro bij de action, werkt prima!

Terug naar “Doe het zelf”