Droogkast maken

Maak je graag zelf dingen, ben je een soort Willy Wortel en wil je ons laten delen in al je handige knutselwerk, wie weet maken wij het ook dus we stellen je verslag erg op prijs.
Netherlands Gebruikersavatar

Topic Author
Habanero
Administrator
Administrator
Berichten in topic: 24
    Windows 10 Firefox
Verstuurde bedankjes: 123 keren
Ontvangen bedankjes: 333 keren
Droogkast maken

jul 2011 04 23:01

Bericht door Habanero » 04 juli 2011 23:01

Nu de peperoogst er weer aan komt hier een verslag van de bouw van de droogkast die ik gemaakt heb dit jaar.

Ik heb voor 10 euro een Droogkap gekocht ,een regelbare van Philips en ik had nog wat 120 mm fans liggen uit sloop computers , ook de MDF plankjes had ik nog ,ik ga voor low budget met de bouw maar moet wel mooi worden en goed werken.

De bedoeling is dat de droogkap in het midden komt en met tijdklokjes het zo af te regelen dat het ene uur de droogkap blaast en het andere uur de de pc fans .

Uitgaven tot nu toe ; droogkap 10,=

boven rooster 5 ,=

grondverf 3,19

witte zijdeglans verf 9,95

Materialen die niet niet in de lijst staan had ik nog liggen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb 170 graden scharnieren gebruikt dan kunnen de deuren zover open dat je de rekjes er zo in en uit kan schuiven .proefondervindelijk even uitvinden of meer rekjes zin heeft .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet ,niet al te moeilijk te maken ,maar met een oud keukenkastje en de droogkap van je moeder kom je ook een eind !

123ZADEN
Former Team-member
Berichten in topic: 8
    unknown unknown
Ontvangen bedankjes: 2 keren

Re: Droogkast maken

jul 2011 04 23:17

Bericht door 123ZADEN » 04 juli 2011 23:17

Ziet er goed uit en ik ga zeker een variant maken dit jaar zo tegen de tijd dat er flink geoogst kan worden.

Bedankt voor je bijdrage en uitgebreide uitleg.

Het staat me overigens bij dat je deze droogkast al een tijd geleden hebt gemaakt kan dat kloppen. Heb je inmiddels al pepers ermee gedroogd en hoe waren de resultaten.

Hoelang is ervoor nodig om de pepers te drogen en wat zijn zo'n beetje de kosten qua stroom.
123zaden - Uitgebreid assortiment zaden
123seeds - Large assortment of seeds
123zaden Facebook

Topic Author
Habanero
Administrator
Administrator
    Windows 10 Firefox

jul 2011 04 23:34

Bericht door Habanero » 04 juli 2011 23:34

PeppersRus schreef:Ziet er goed uit en ik ga zeker een variant maken dit jaar zo tegen de tijd dat er flink geoogst kan worden.

Bedankt voor je bijdrage en uitgebreide uitleg.

Het staat me overigens bij dat je deze droogkast al een tijd geleden hebt gemaakt kan dat kloppen. Heb je inmiddels al pepers ermee gedroogd en hoe waren de resultaten.

Hoelang is ervoor nodig om de pepers te drogen en wat zijn zo'n beetje de kosten qua stroom.
Ja ik heb de kast begin dit jaar gemaakt na de fiasco aankoop van een bohman droger .
Ja ik heb een rekje ermee gedroogd ,pepers uit de turkse winkel , ik heb wel de pepers even ingesneden .
in 12 uur was het droog , maar dat kan denk ik sneller als je de droogkap langer voluit laat gaan ,ik heb met tijdklokjes de droog kap en pc fans op elkaar afgestemd dus een uur droogkap = warm (meer als 40 graden in de kast - mijn thermometer ging niet verder )en vervolgens een half uur de pc fans aan en die doen meer dan je zou verwachten !
Een droogkap gebruikt gemiddeld tussen de 300 en 500 watt , de mijne is 500 watt maar regelbaar .
En met mijn old fashion gehakt molen heb er een pot heerlijke cayenne flakes mee gemaakt .
Wel in geventileerde ruimte gebruiken want er komt echt een hete damp uit ,en dan heb ik het niet over de temperatuur ,het sloeg op mijn ogen en keel en dat al bij cayennes :lol: jij als pro zou er een klein koolstof filter op kunnen zetten .

groetjes G.
Laatst gewijzigd door Habanero op 04 juli 2011 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.

meatfreak
VIP
Berichten in topic: 5
    unknown unknown
Verstuurde bedankjes: 70 keren
Ontvangen bedankjes: 65 keren

jul 2011 04 23:48

Bericht door meatfreak » 04 juli 2011 23:48

Netjes hoor, met een beetje geduld en handigheid kom je al een heel eind blijkt maar weer. Wat ik me wel afvraag, hoe kreeg jij je gaatjes voor de rekjes precies goed?

Topic Author
Habanero
Administrator
Administrator
    Windows 10 Firefox

jul 2011 04 23:55

Bericht door Habanero » 04 juli 2011 23:55

meatfreak schreef:Netjes hoor, met een beetje geduld en handigheid kom je al een heel eind blijkt maar weer. Wat ik me wel afvraag, hoe kreeg jij je gaatjes voor de rekjes precies goed?

de gaatjes voor de schapdragers ?

men neme een strookje triplex en boor daar 2 mm gaatjes in op de juiste plek (mal) daar prik ik heel even mee voor met dat 2 mm boortje in de zijden ,dan heb ik de plek voor de dragers ,en die boor ik dan met 5 mm hout boortje in de zijden .

voor de scharnieren idem dito

123ZADEN
Former Team-member
    unknown unknown

jul 2011 05 23:48

Bericht door 123ZADEN » 05 juli 2011 23:48

Even aan het rekenen geslagen. Het gebruik is 500 watt. 1 uur aan en dan een half uur de pc ventilatoren. Als ik die even niet meereken want die gebruiken niet zoveel stroom (correct me if I'm wrong) dan staat de droogkap 8 uur aan.

500 watt delen door 1000 is 0,5 x aantal uur (8) is 4 kilowatt uur.

Ik zag dat bij de Delta waar ik mijn stroom koop de kilowatt uur prijs € 0,217 is.

Het drogen van je pepers in jouw kast kost je dan per keer (12 uur) € 0,87. Ik weet niet wat je pc ventilatoren aan stroom vragen maar dat zal meevallen laat je dan al met al op 1 euro per 12 uur komen.

Das niet slecht.
123zaden Facebook

meatfreak
VIP
Berichten in topic: 5
    unknown unknown
Verstuurde bedankjes: 70 keren
Ontvangen bedankjes: 65 keren

jul 2011 06 09:20

Bericht door meatfreak » 06 juli 2011 09:20

Dat is vast goedkoper dan 10 uur de oven met de deur open laten draaien?

123ZADEN
Former Team-member
    unknown unknown

aug 2011 07 20:41

Bericht door 123ZADEN » 07 augustus 2011 20:41

Oke Geralt ik denk dat ik toch ook maar een dergelijke kast moet gaan maken.

Ik heb een paar vraagjes:

Je hebt 2 pc ventilatoren erin hoe voorzie je deze van hun stroom. Volgens mij draaien deze niet direct op 220 dus er zal iets tussen moeten? hoe werkt dit?

Je hebt voor de pc ventilatoren elk een gat gemaakt en ik zag nog een derde gat. Moet de droogkap hierop geknutseld worden en krijgt de kap hierdoor lucht waardoor deze niet overhit.

Wat zijn dat voor roostertjes, die 3 ronde en waar heb je die vandaan?

Heb je droogkap aan de kast bevestigd en hoe of staat deze gewoon los op zijn plek?

Dit is het voor nu er komt wel meer denk ik.
123zaden Facebook

Topic Author
Habanero
Administrator
Administrator
    Windows 10 Firefox

aug 2011 07 21:16

Bericht door Habanero » 07 augustus 2011 21:16

De 2 pc ventilatoren komen uit sloop computers , ze draaien op 12 volt ,als voeding heb ik een oude adaptor van een antwoord apparaat genomen die 12 volt levert.

Het derde gat daar staat de droogkap los op , zo kan hij verse lucht aanzuigen . is ook nodig hoor want ik denk dat ik meer als 70 graden in de kast haal als hij voluit staat.

Die roostertjes heb ik uit de voedingen van sloop pc's , maar een electronica shop heeft ze ook voor een paar euro .

De droogkap staat los op de bodem , dit gaat prima . Als je er een aanschaft (de mijne kwam van marktplaats ) let dan op dat je een regelbare koopt in verband met de hitte regeling.

Verder kan ik melden dat de eerste 2 zeven droog zijn :D
En voor een deel al flakes , met zon 7 uur droogtijd dit keer .

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Habanero op 07 augustus 2011 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

123ZADEN
Former Team-member
    unknown unknown

aug 2011 07 21:22

Bericht door 123ZADEN » 07 augustus 2011 21:22

Oke allemaal duidelijk.

Ik dacht overigens dat je beter de zaden uit je pepers kan halen voor je er poeder of flakes van maakt. De zaden zouden de poeder of flakes bitter maken.
123zaden Facebook

Terug naar “Doe het zelf”