Mijn Jalapeno's mogen geen Jalapeno's meer heten ...

Plaats hier al je peperkweek onderwerpen die je in de andere topics niet kwijt kan.
Netherlands Gebruikersavatar

Topic Author
Habanero
Administrator
Administrator
Berichten in topic: 1
    Windows 10 Chrome
Verstuurde bedankjes: 220 keren
Ontvangen bedankjes: 442 keren

mei 2018 28 09:21

Bericht door Habanero » 28 mei 2018 09:21

Groene chili vanuit andere landen moet naam veranderen

EU erkent jalapeño peper als Mexicaans

Het Verdrag voor Vrije Handel tussen de EU en Mexico (TCLUEM) en de bijbehorende onderhandelingen betekenen goed nieuws voor de Mexicaanse plantkunde en gastronomie vanwege de jalapeño peper. Dat zegt Jonás Murillo, voorzitter van de Nationale Kamer van de Conservenindustrie (Canainca). In de onderhandeling erkende de Europese Unie dat de peper Mexicaans is, wat betekent dat alleen de in Mexico geteelde pepers van deze soort als echte jalapeño's worden beschouwd.

Afbeelding

Dat betekent niet dat de peper niet in andere delen van de wereld geteeld mag worden. Het betekent simpelweg dat wat voor jalapeño dan ook, die gezaaid, geteeld, geoogst en verwerkt is buiten Mexico, anders genoemd moet worden, bijvoorbeeld "groene chilipeper afkomstig uit Jalapa", maar niet "Jalapeño".

Om dit te bereiken, benadrukten de onderhandelaars de traditie van de groententeelt op de plaats waar deze chili vandaan komt en het feit dat de oorsprong van de naam direct te linken is aan een Mexicaanse stad.

De Mexicaanse autoriteiten verzochten specifiek om deze maatregel aangezien andere landen, zoals Turkije, hun pepers in Europa verkopen alsof ze Mexicaans zijn, terwijl het enige Mexicaanse aan die pepers de naam en de smaak is.

De maatregel zal echter pas in werking treden als de heronderhandeling van de TLCUEM formeel van kracht wordt. Dit verdrag is een van de alternatieven die de Mexicaanse regering heeft voor de heronderhandeling van de NAFTA.

Elke commerciële relatie buiten Mexico betekent een complexere logistiek. Het ontwikkelen van handelsrelaties is echter voordelig voor het land, evenals de economie van export en import.

Bron ; http://www.agf.nl/artikel/174277/EU-erk ... -Mexicaans

Fayola
Pepperoncini
Pepperoncini
    Windows 10 Chrome
Ontvangen bedankjes: 3 keren

Re: Mijn Jalapeno's mogen geen Jalapeno's meer heten ...

mei 2018 30 13:04

Bericht door Fayola » 30 mei 2018 13:04

Tsja, wat wordt het dan?
Jalapiño,
Jalapeper,
Jalapedro? ;)

Netherlands Gebruikersavatar

Mi6lou
Infinity
Infinity
    Windows 10 Chrome
Verstuurde bedankjes: 386 keren
Ontvangen bedankjes: 156 keren

mei 2018 30 20:16

Bericht door Mi6lou » 30 mei 2018 20:16

jemig, wat een onzin xD maar goed, kunnen we zelf leuk creatief gaan doen met namen verzinnen :P

Heirloomer
Pepperoncini
Pepperoncini
    Windows 10 Firefox
Ontvangen bedankjes: 14 keren

jun 2018 06 09:19

Bericht door Heirloomer » 06 juni 2018 09:19

Zo iets komt wel vaker voor. Bijvoorbeeld in Frankrijk met de Piment d' Espelette. Dat is een beschermde naam, d.w.z. dat als kwekers uit een andere streek dezelfde pepers kweken en het poeder willen verkopen, ze dat onder een andere naam moeten doen. In Frankrijk worden de plantjes bij de tuincentra verkocht als Gorria pepers. Gorria is de Baskische naam voor rood.

Ook mousserende wijn mag alleen Champagne heten als deze in de champagnestreek geproduceerd is. Anders heet het bijvoorbeeld crémeux d'Alsace of vin méthode Champenoise. Het probleem treedt alleen op bij commerciële kwekers. De hobbyisten mag de pepers gewoon noemen hoe zij dat willen. In de toekomst zullen Albert Heijn en de Jumbo wel een andere naam moeten bedenken, zoals "pepers zoals jalapeño's" of iets dergelijks.

Terug naar “Allerhande onderwerpen”