Universeel sambal recept

Lekker zelf sambal maken! Heb je een recept voor sambal zet er maar bij.
Netherlands Gebruikersavatar

Topic Author
Reaper0162
Pepperoncini
Pepperoncini
Berichten in topic: 3
    Windows 10 Chrome
Ontvangen bedankjes: 2 keren

Universeel sambal recept

aug 2017 21 12:49

Bericht door Reaper0162 » 21 augustus 2017 12:49

Onderstaand een sambal recept die ik de laatste dagen in mijn hoofd heb zitten.
Ik heb deze nog niet zelf uitgeprobeerd maar ben wel van plan om dit op korte termijn te doen.

Voor ik dat doe wilde ik eerst jullie bevindingen en eventuele ideeën weten om dit recept aan te passen.

Is het bijvoorbeeld nog nodig om azijn essence toe te voegen en zo ja hoeveel op basis van onderstaand recept?
Kunnen hier nog bepaalde kruiden aan toegevoegd worden en zo ja was is lekker in een sambal?

Eerste stap:

Je potjes circa 10 minuten uitkoken. Na het uitkoken direct uit het kokend water halen en op een schone doek laten uitlekken.
De sambal warm in de potjes stoppen, deksel erop en op zijn kop vacuum laten trekken. Ongeopende potjes zijn ruim een jaar houdbaar in de koelkast.

500 gram pepers naar keuze (mag ook gemengd)
1 paar handschoenen
1 Wok
2 tot 3 kleine uien
3 tot 4 teentjes knoflook (geperst)
2 eetlepels azijn
2 eetlepel suiker normaal of bruine riet suiker
1 a 2 theelepels zout
Sap van een 1 a 2 hele citroenen (naar smaak)
2 eetlepels zonnebloemolie of olijfolie
sateprikker om de olie door sambal te roeren als deze van het vuur afkomt

Pers de knoflook en hak de ui in grove stukken, stop dit in de blender
Was de pepers goed schoon een hak de steeltjes ervan af met een mes en snij de pepers in 2 delen. Voeg deze toe aan de ui en knoflook in de blender.

Voeg eerst de suiker, azijn, zout en citoensap toe en maal dit een paar tellen zodat het een grove pasta wordt.
Voeg dan nu de olie erbij en maal door tot je de gewenste structuur hebt,

Beetje olie in de wok en op klein vuur roeren tot er een pasta onstaat en het vocht verdwenen is.

Uitgekookte potjes vullen, beetje olie erbij en roeren met de sateprikker, steeds kleine beetjes olie totdat je een mooie sambal hebt.

Deksels erop, goed aandraaien en op zijn kop aflaten koelen, je kunt ze daarna in de koelkast bewaren.

je kan ervoor kiezen om het koud in een pot te doen en zo in de koelkast te bewaren voor 2 weken.

Mijn peper keuze als volgt:

50 gram gedroogde of 100 gram verse Carolina reaper
100 (of 150 bij de gegdroogde Carolina reaper) gram rode Spaanse peper
100 gram Rawit
200 gram Adjuma of de rode Habanero

Habanero
Administrator
Administrator
Berichten in topic: 2
    Windows 10 Mozilla
Verstuurde bedankjes: 117 keren
Ontvangen bedankjes: 329 keren
Re: Universeel sambal recept

aug 2017 22 20:54

Bericht door Habanero » 22 augustus 2017 20:54

Dat wordt dan een heftige sambal :twisted:
Als je paarse uien neemt kan je er wat meer doordoen , deze zijn minder scherp en zoetig , en voor de suiker zou ik palmsuiker nemen (goeloe djawa) .
Als conserveer heb je al citroen, azijn en zout .... ik zou geen azijn essence erbij doen , dat maakt het snel heel erg zuur .
Zoals je nu het recept hebt , en je doet het vacuüm in kleine potjes kan je het denk ik wel een maand of wat (koel) bewaren .
Vacuüm doe je door de sambal heet in de potjes te doen , deksel erop en op de kop wegzetten , afgekoeld is het potje vacuüm .
Succes en hou ons op de hoogte ! :kokie:

Topic Author
Reaper0162
Pepperoncini
Pepperoncini
    Windows 10 Chrome

aug 2017 23 10:05

Bericht door Reaper0162 » 23 augustus 2017 10:05

Heftig zal deze zeker wel worden :)

Ik ga jullie zeker op de hoogte houden, aanstaande donderdag heeft westland weer wat reapers in de shop vertelde ze mij.
Dus kan ik het weekend aan de slag!

Langer als 3 maanden houdbaar hoeft toch niet want dan zijn de potjes allang op :D
Inmiddels heb ik mijn recept toch nog wat aangepast, ben er nog niet uit welke ik ga doen :)

benodigheden:
400 gram pepers naar keuze (kan ook gemengd)
1 grote tomaat
1 grote ui
70 gram verse knoflook
12 gram gember
30 gram zout
30 ml azijn
40 gram suiker
2 eetlepes zonnebloem olie of olijfolie
Sateprikker om de olie na bereiding door de potjes te roeren.
Wok Handschoenen
Uitgekoote potjes
(Als extra optie kun je nog kiezen om 2 zoete puntpaprika's toe te voegen. Haal hier dan wel de pitjes en zaadlijsten eruit.)

Waarschijnlijk ga ik de rode Spaanse pepers uit het oorspronkelijke recept weglaten aangezien ik toch een kilo habaneros ga aanschaffen. Dan gebruik ik net zo lief die in plaats van de Spaanse ;)
Wellicht gooi ik er nog een 50 gram extra Reaper in maar dat moet ik ff kijken. Ik heb ooit eens een sambal op met 38% Reapers erin en die was wel pittig maar niet wat ik verwachte, dus ik ben bang dat 50 gram op 400 gram te weinig is.
Maar moet er wel bij zeggen dat die sambal destijds uit het potje kwam van Koningsvogel.

Wat vind jij? Zou ik er 100 gram Reaper van maken of zeg jij van dit is al heet genoeg met 50 gram verse Carolina Reaper?

Topic Author
Reaper0162
Pepperoncini
Pepperoncini
    Windows 10 Chrome

aug 2017 26 19:43

Bericht door Reaper0162 » 26 augustus 2017 19:43

Zojuist klaar met het maken van de sambal! Vandaag de order binnengekregen van Westland peppers

Man man wat een heftig iets. Als eerste is een mondkapje geen overbodige luxe!
Het slaat op je longen en je ademt echt heel erg benauwd, dan heb ik het nog niet over je voorhoofd hoe erg hij brand vanwege de dampen en in combinatie met het zweten wat je gaat doen :twisted:

Ik ben net een half uur klaar en begin nu ook wat duizelig te voelen hahaha.
De sambal geproefd en deze is niet voor een beginnende sambal eter, die gaat er echt aan onderdoor!
In totaal een 600 ml sambal aan overgehouden.

Morgen zal ik de foto's erbij plaatsen.

Ik heb onderstaand recept gebruikt.

Stap 1:
Je potjes en deksels circa 10 minuten uitkoken. Na het uitkoken direct uit het kokend water halen en op een schone doek laten uitlekken.
benodigheden:
400 gram pepers naar keuze (kan ook gemengd)
1 grote tomaat
1 grote ui (witte of rode)
30 gram verse knoflook
12 gram gember
10 gram zout
30 ml azijn (Bij het gebruik van Sorben geen azijn toevoegen)
40 gram (bruine) suiker (Bij het gebruik van Sorben de suiker halveren)
2 eetlepes zonnebloem olie of olijfolie
Sateprikker om de olie na bereiding door de potjes te roeren.
Wok Handschoenen
Uitgekoote potjes
(Als extra optie kun je nog kiezen om 1 of 2 zoete puntpaprika's toe te voegen. Haal hier dan wel de pitjes en zaadlijsten eruit.)

Stap 2: De bereiding
Pel de ui, de knoflook en snij een stuk gember van ongeveer 12 gram af en maak deze schoon met een dunschiller of iets dergelijks.
Snij aan de onderkant van de tomaat 4 inkepingen van ongeveer een cm diep.
Zet een pannetje op met een cm of 3 a 4 kokend water en leg de tomaat met de inkepingen naar beneden in het pannetje en laat 2 minuten zachtjes koken. Draai de tomaat na 1 minuut even om.
Haal de tomaat na 2 minuten eruit en leg hem in een bakje met koud water. Zorg dat de tomaat bijna helemaal onder staat.
Intussen dat de tomaat aan het afkoelen is gaan we de pepers wassen.
Inmiddels zal de tomaat zijn afgekoeld en kunnen we het velletje eraf gaan halen, dit doen we bij de inkepingen die we hebben gemaakt.
Nu gaan we de harde stukjes die boven aan de tomaat zitten eruit snijden.
Daarna snijden we de ui in 4 grove stukken, haal ook hier de harde stukken weg.
Snij nu de gember, tomaat, ui en de pepers in stukken zodat het in je blender past en stop het goedje samen met de knoflook in de blender.
Voeg dan nu de azijn, olie, zout en suiker toe aan de blender. Haksel dit tot je de gewenste dikte en structuur krijgt. Dit is voor iedereen verschillend. Ik zelf houd van een smeuig goedje die niet te grof is maar ook niet te fijn. Als het goedje nog te dik is voeg dan meer olie bij.
Zet je wok op laag vuur en gooi de sambal erin, laat dit voor een 6 tot 10 minuutjes zachtjes pruttelen en roer regelmatig door. Laat het beslist niet bakken!

Stap 3:

De sambal warm in de potjes stoppen.
Stap 4: Doe dit voor dat je de deksel erop draait!
Gooi wat olie in een bakje en neem theelepel erbij. Gooi nu iedere keer een theelepel olie boven in het potje en draai het er met de sateprikker doorheen. Doe dit tot je een mooie sambal hebt.
TIP: zorg ervoor dat je een mooi laagje olie op de sambal hebt liggen.

Stap 5:
Draai nu de deksels erop en laat de potjes op hun kop afkoelen en vaccuum trekken.
Pas weer omdraaien als de potjes en de sambal helemaal zijn afgekoeld!
Ongeopende potjes zijn ruim een jaar houdbaar in de koelkast.

Mijn peper keuze als volgt:
50 gram verse Carolina reaper (of een van de andere super hete pepers)
350 gram Habanero Savina red

Habanero
Administrator
Administrator
Berichten in topic: 2
    Windows 10 Mozilla
Verstuurde bedankjes: 117 keren
Ontvangen bedankjes: 329 keren

sep 2017 04 12:23

Bericht door Habanero » 04 september 2017 12:23

Reaper0162 schreef:
26 augustus 2017 19:43

Morgen zal ik de foto's erbij plaatsen.

En nog steeds wacht ik met spanning ........ ;)

Terug naar “Sambal maken”