vitaliteit tuingrond

Vragen en antwoorden over ziektes en plagen. Wat te doen tegen insecten zoals spint en luizen enz.

Topic Author
SC_pepers
Jalapeno
Jalapeno
Berichten in topic: 1
    Windows 7 Chrome
Verstuurde bedankjes: 21 keren
Ontvangen bedankjes: 118 keren
vitaliteit tuingrond

okt 2017 14 20:14

Bericht door SC_pepers » 14 oktober 2017 20:14

beste peperskwekers, hoewel bijna iedere peperskweker hier in potten kweekt, wil ik het toch even hebben over een onderwerp wat me nu bezighoud: de bodemkwaliteit. En dan vooral de in de bodem aanwezige schimmels. Wie in een pot kweekt zal hier niet heel gauw problemen door krijgen, zolang je nieuwe potgrond van een goed merk gebruikt. Als kweker in de volle grond moet ik me echter bezighouden hiermee. Ik teel nu twee jaar pepers in de volkstuin. Er hebben ook aardappels gestaan, en dahlia's. Allemaal nachtschade-achtigen. Er zijn bepaalde plekken in de tuin waar deze planten het niet goed doen. Er lijkt eerst niets mis te zijn, maar de groei komt niet op gang, en dan in de nazomer gaat de plant langzaam dood.

Er zijn twee groepen hoofdverdachten.
Ten eerste aaltjes. Hiertegen kun je raketblad zaaien tussen de peperplanten door. Ga ik denk ik wel doen volgend jaar.
Ten tweede, meer waarschijnlijk: bodemschimmels, met name Fusarium, Rhizoctonia, Pythium en Phytophthora. Alle tasten ze de wortels aan waardoor de plant slecht groeit, en uiteindelijk afsterft. Mooie pods kun je wel vergeten.

Wat ik zou kunnen doen is dit: zodra de oogst binnen is, over een week of twee/ drie gaat de heletuin op de schop. Zieke planten in de compost, of worden ondergespit. Ik strooi kippenmest om de bodem weer aan te laten sterken. Maar vooral: ik denk dit bestrijdingsmiddel te gaan inzetten: Trianium-G. Dit is een biologisch middel, het is een korrel met daarin de sporen van de schimmel Trichoderma harzianum. Deze ontwikkelt zich in de bodem en verdringt de andere schimmels, en parasiteert erop. Ook zorgt het voor een betere opname van anorganische stoffen. Wie weet horen dan vanaf volgende jaar zielige planten dan tot het verleden.

Het is wel een duur middel. Een kiloverpakking kost 28 euro, 20 kilo kost 365 euro. Dosering is ca. 100 gram per vierkante meter, zodat ik 10-15 kg nodig zal hebben.
Ja, zo wordt het wel een dure hobby. Of heeft iemand nog een beetje Trichoderma harzianum liggen? Is het zelf te kweken?
Een jaartje braak laten liggen kan misschien ook, maar is het probleem dan wel weg?

Echt goedefoto's van de slechte planten heb ik niet, ik sla die meestal over bij het foto's maken...
Afbeelding
Afbeelding

Netherlands

Rob Groen
Pepperoncini
Pepperoncini
Berichten in topic: 1
    Windows 10 Chrome
Verstuurde bedankjes: 15 keren
Ontvangen bedankjes: 11 keren

Re: vitaliteit tuingrond

okt 2017 15 21:55

Bericht door Rob Groen » 15 oktober 2017 21:55

Ik heb ook pepers in de volle grond gehad dit jaar en ging prima.
Wat mij meteen opviel en zelf nooit zou doen, is zieke planten door mijn tuin spitten, zo verspreid je de schimmel door je tuin, weghalen die zooi en afvoeren. nnu spit ik zowiezo niet. Maar daar zou ik om te beginnen mee stoppen.

Plus dat het ook niet goed is om groen tuinafval in te spitten, dan gaat het schimmelen, erop leggen en laten composteren is een beter idee.
Ikzelf gooi een laag champost op mijn tuin van een cm of 5 elk jaar. Over een paar weken weer.
Ik heb een biologische tuin.
Nix geen meststoffen of bestrijdingsmiddelen.

Terug naar “Ziektes en plagen”