Whats this ?

Vragen en antwoorden over ziektes en plagen. Wat te doen tegen insecten zoals spint en luizen enz.

Topic Author
yezhead
VIP
Berichten in topic: 1
    Windows 10 Firefox

Whats this ?

jun 2015 24 16:37

Bericht door yezhead » 24 juni 2015 16:37

Zie vaak zo'n witte pluizige bolletjes op mijn planten! Iets zegt me dat het met luizen te maken heeft :s
Vandaag een 2 kolonies bladluis uitgeroeid ! Vanavond toch maar eens wat spul over vernevelen !
AfbeeldingAfbeelding
Iemand zeker over wat het juist is ?

Netherlands Gebruikersavatar

Quido
VIP
    unknown unknown
Verstuurde bedankjes: 73 keren
Ontvangen bedankjes: 34 keren
Re: Whats this ?

jun 2015 24 17:22

Bericht door Quido » 24 juni 2015 17:22

Is het geen klein spinnennestje ? Of de omhulsel van kuis ?

Habanero
Administrator
Administrator
    Windows 10 Firefox
Verstuurde bedankjes: 220 keren
Ontvangen bedankjes: 442 keren

jun 2015 24 18:50

Bericht door Habanero » 24 juni 2015 18:50

je hebt helemaal gelijk , het zijn eizakjes van de wol dopluis

Woldopluis / Wollige dopluis
Een zeer vervelend insect duikt de laatste jaren steeds vaker op: de zogenaamde woldopluis alias Pulvinaria hydrangeae. Het is een schildluis die in mei/juni een soort cocon achter zich aanbouwt die er als een wollig spinsel uitziet, waarna de luis zelf sterft. Dit spinsel is ongeveer een centimeter lang, een halve centimeter breed en enkele millimeters hoog en bevat eitjes. De luis, of eigenlijk de ei-zakjes worden verspreid door vogels, de pas uitgekomen jonge luisjes kunnen ook door de wind verspreid worden.
Chemische middelen tegen dop-/schildluizen werken alleen op de pas uitgekomen eitjes, waardoor meerdere behandelingen nodig zijn tussen midden juni en eind juli, waarbij elk blad aan de onderkant en ieder stukje van de stengels zeer goed bespoten moet worden. Een zekerdere manier om dit beestje te stoppen, is het tot de grond toe afsnoeien van de plant. Des te vroeger in de zomer dit gebeurt, des te groter de kans dat de plant het volgende jaar weer bloeit. Verwijder zorgvuldig alle afgeknipte takken en blaadjes!
Wanneer de aantasting echter terug blijft komen, is de enige remedie het verwijderen van alle planten die aangetast zijn en er de eerste tijd geen nieuwe neer zetten. Voorkom ook nieuwe besmettingen vanuit andere planten in de tuin waarop deze luis voor kan komen, in het bijzonder Hulst (Ilex), Linde, Viburnum, Esdoorn, Euonymus, Magnolia, Kastanje en Camellia. Let dus goed op en onderneem direct actie bij de eerste aantasting!

Afbeelding

Mi6lou
Infinity
Infinity
    unknown unknown
Verstuurde bedankjes: 386 keren
Ontvangen bedankjes: 156 keren

jun 2015 24 21:14

Bericht door Mi6lou » 24 juni 2015 21:14

had ik vorig jaar ook! ik dacht de eitjes te pletten, maar gezien dit rotbeest ook op begane grond bij struiken rondhing...jeps die kwam dus ook naar mijn balkon!! dus bleef aan het stressen om die rotbeesten in bedwang te houden- hier zaten ze niet gauw op de peperplanten, voornamelijk de tomatenplanten waren de dupe....

Terug naar “Ziektes en plagen”