simpel zaaien (cayenne)

Hier al je vragen of ervaringen die te maken hebben met het zaaien van pepers

Topic Author
SC_pepers
Cayenne
Cayenne
Berichten in topic: 2
    Windows 10 Firefox
Verstuurde bedankjes: 21 keren
Ontvangen bedankjes: 131 keren
simpel zaaien (cayenne)

aug 2015 15 11:39

Bericht door SC_pepers » 15 augustus 2015 11:39

Ik had in de keuken nog een pot staan met gedroogde (eigenlijk verwaarloosde) cayennes van 2 jaar terug.
Eigenlijk had ik al genoeg zaaigoed, maar ik wilde er wat mee doen. Dus ik dacht laat eens kijken of het wat doet.

Ik deed potgrond in een plastic bakje waar je in de super het vlees in koopt (reuzehandig als gratis kweekbakjes)
Ik gooide gewoon al het zaad er bovenop, beetje natmaken en dan een huishoudfolietje (krimpfolie) erover. Er zat verder geen lucht / ruimte tussen folie en grond. Het zaad plakte tegen de folie als ik het eraf haalde. Er kon ook geen lucht bij of uit, geen verdamping. Zo bleef de grond mooi vochtig en warm.

Toen onder een 40w gloeilamp gezet. Op de verwarming. Zo'n 12 uur/dag. Ik had niet veel vertrouwen dat het nog wat zou doen.

Maar na 3 dagen al begon alles tot leven te komen. Honderden kiemplantjes kwamen er op. Na een paar dagen het folietje eraf gehaald en een passend dekseltje erover gedaan.
Het werden prima plantjes. Wel veel uitval omdat ik het zo dicht had gezaaid. Maar de beste staan nu te groeien in mn kas.

Voor mij een prima goedkope zaaimethode. Ik ga het volgende seizoen weer zo doen.

Ik heb helaas geen fotos van de kiem opstelling gemaakt, maar dit is een paar dagen nadat ik het folie eraf heb gehaald. Dus ca. 1-2 weken na zaaien:
Afbeelding

Hier staan ze linksvooraan onder een plastic kapje. Het is allemaal wat geimproviseerd. Sommige pepers deden het wat minder goed, zoals de gele habanero's. Ik geloof dat er daarvan geen een het heeft gehaald.
Afbeelding

Freebird
Jalapeno
Jalapeno
Berichten in topic: 1
    unknown unknown

Re: simpel zaaien (cayenne)

aug 2015 15 11:48

Bericht door Freebird » 15 augustus 2015 11:48

Sommige soorten hebben erg lang nodig om te kiemen, een van de nadelen van deze manier is dat de wortelen in elkaar kunnen groeien.
Dus op tijd verplanten.

Topic Author
SC_pepers
Cayenne
Cayenne
Berichten in topic: 2
    Windows 10 Firefox
Verstuurde bedankjes: 21 keren
Ontvangen bedankjes: 131 keren

mar 2016 13 22:37

Bericht door SC_pepers » 13 maart 2016 22:37

zo zaai ik mijn pepers:

- in plastic bakjes, van de chinees bijvoorbeeld, bij voorkeur met een sluitende deksel.
- volgooien met grond. Bij voorkeur stek of zaaigrond. Ik heb deze keer potgrond gebruikt. Gaat ook goed. Misschien nog beter want volgens mij droogt dit minder snel uit.
- zaadjes er bovenop. Niet onder de grond.
- redelijk wat lauwwarm water erop. Zachtjes gieten of druppelen, zodat de grond luchtig blijft.
- deksel erop, helemaal luchtdicht sluitend
- plaatsen boven de verwarming en onder een schemerlamp - gloeilamp 25 of 40W - 15 uur per dag aan
- na 3 tot 7 dagen is er kieming en zie je schimmel aan de uitlopende worteltjes. Dit is goed. Schimmel voed de wortel. Deksel kan er nu vanaf.
- plaats het nu wat minder warm, onder de lamp. Dagelijks 2x besproeien met lauwwarm water.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

of zo, met bubbelfolie:
Afbeelding

Netherlands Gebruikersavatar

Quido
VIP
    Windows 10 Firefox
Verstuurde bedankjes: 73 keren
Ontvangen bedankjes: 34 keren

mar 2016 14 13:56

Bericht door Quido » 14 maart 2016 13:56

Je hebt resultaat en daar gaat het om, simpel of niet simpel !! :thumbsup:

Erny
Cayenne
Cayenne
    Linux Firefox
Verstuurde bedankjes: 36 keren
Ontvangen bedankjes: 1 keer

feb 2018 03 15:38

Bericht door Erny » 03 februari 2018 15:38

Dat ziet er al goed uit.

Maar... misschien is het wel leuk voor je om eens wat foto's te maken met een camera met zoomfunctie. En dan moet je vooral eens inzoomen op wat jij "schimmel" noemt. Je zult dan zien dat die witte pluizige gedeeltes eigenlijk de haarworteltjes zijn. ;)

Zelf zaai ik ook in potgrond maar leg er het liefst wel een laagje potgrond of vermiculliet overheen. Heb het idee dat ze dan wat gemakkelijker hun hulsje kunnen afwerpen.

Terug naar “Zaaien”