Kweekverslag Sander C

Topic Author
SC_pepers
Jalapeno
Jalapeno
Berichten in topic: 24
    Windows 7 Chrome
Verstuurde bedankjes: 20 keren
Ontvangen bedankjes: 110 keren
Re: Kweekverslag Sander C

jun 2017 25 17:03

Bericht door SC_pepers » 25 juni 2017 17:03

Het is groeiweer!

even vreesde ik voor het effect van de weersverandering, maar de planten reageren goed. Zoland het midden op de dag maar een beetje broeierig blijft ziet het er goed uit.
Veel frisse nieuwe blaadjes, en ook veel nieuwe knoppen en bloemetjes. Ik laat ze mooi zitten vanaf nu.

De laatste plantjes zittne nu een week of 2 in de grond. De eersten zijn al behoorlijk struikachtig aan het worden. Ik heb daarnaast nog wat overblijvertjes die ik in een pot zet, om weg te geven, of om maar te zien wat het wordt.

Het droge weer heeft wel goed geholpen om het onkruid weg te houden.
Hier de fotos van vandaag 25 Juni:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

in de kas:
Afbeelding

een paar planten hebben deze omgebogen toppen. Ik neem aan dat ze van gekkigheid niet weten wat boven is?
Afbeelding

Verder heel veel mooi blad. Ik vraag me wel af wanneer het moment is dat je blad moet gaan weghalen. Nu nog niet in ieder geval?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een Rawit of een Birds Eye Chili, of mogelijk een hybride ervan. Afwachten wat er aan komt...
Afbeelding

Een aantal planten vormt al veel knoppen en bloemen. Als dit allemaal pepers worden dan wordt dat een grote pluk.
Afbeelding

Hier en daar heeft een plant deze krullende bladeren. Er waren er meer, vaak groeit een plant erover heen.
Dit is een teken van veel voeding en een warm/vochtig klimaat als ik het goed heb?
Afbeelding

Netherlands Gebruikersavatar

meatfreak
VIP
Berichten in topic: 5
    Windows 7 Chrome
Verstuurde bedankjes: 69 keren
Ontvangen bedankjes: 61 keren

jun 2017 25 20:20

Bericht door meatfreak » 25 juni 2017 20:20

SC_pepers schreef:
25 juni 2017 17:03
Verder heel veel mooi blad. Ik vraag me wel af wanneer het moment is dat je blad moet gaan weghalen. Nu nog niet in ieder geval?
Afbeelding

Hier en daar heeft een plant deze krullende bladeren. Er waren er meer, vaak groeit een plant erover heen.
Dit is een teken van veel voeding en een warm/vochtig klimaat als ik het goed heb?
Afbeelding

Het is iets persoonlijks, sommige halen geen blad. Ik zelf strip voornamelijk de stam kaal tot aan de splitsing, zo'n 30 tot 40cm. Daarna laat ik ze eigenlijk hun gang gaan, tenzij er bijv. wat kleinere planten naast groeien die anders te weinig licht krijgen. Dan haal je wat blad weg. Ik heb liever dat hij in de top veel vertakt dan van die grote lange onhandige takken van de onderstam die met veel energie en moeite naar boven proberen te groeien. Deze liggen gaan alleen maar op de grond vallen en duurt veelal ook langer voor daar uiteindelijk vrucht aan komt. Maar dat is m'n ervaring ermee.

Krullend blad is voornamelijk door luchtigvochtigheid waarschijnlijk, kan ook iets teveel voeding zijn maar dat weet je zelf beter.

Topic Author
SC_pepers
Jalapeno
Jalapeno
    Windows 7 Chrome

jun 2017 25 21:47

Bericht door SC_pepers » 25 juni 2017 21:47

meatfreak schreef:
25 juni 2017 20:20
SC_pepers schreef:
25 juni 2017 17:03
Afbeelding

Afbeelding

Het is iets persoonlijks, sommige halen geen blad. Ik zelf strip voornamelijk de stam kaal tot aan de splitsing, zo'n 30 tot 40cm. Daarna laat ik ze eigenlijk hun gang gaan, tenzij er bijv. wat kleinere planten naast groeien die anders te weinig licht krijgen. Dan haal je wat blad weg. Ik heb liever dat hij in de top veel vertakt dan van die grote lange onhandige takken van de onderstam die met veel energie en moeite naar boven proberen te groeien. Deze liggen gaan alleen maar op de grond vallen en duurt veelal ook langer voor daar uiteindelijk vrucht aan komt. Maar dat is m'n ervaring ermee.

Krullend blad is voornamelijk door luchtigvochtigheid waarschijnlijk, kan ook iets teveel voeding zijn maar dat weet je zelf beter.

Ik geloof zelf dat het belangrijker is om die lage zijtakken niet te ver door te laten groeien. Als ze pods vormen geloof ik tot 2 pods, of 2 sets blad, en dan aftoppen. Dan krijg je dus een lange hoge plant met korte zijtakken. Andere toppen juist aan de bovenkant om een rijk vertakte en volle struik te krijgen. Ik denk zelf dat het de plant niet uitmaakt, als ie maar gezond is en doorgroeit. Maar de kweekomstandigheden spelen wel een rol. Ik heb zelf de planten dicht op elkaar. In de meeste comemrciele kwekerijen is dat ook zo. Dan wil je geen brede planten, maar hoge. Heb je ze mooi vrij staan in een pot, dan is een forse struik natuurlijk veel mooier.

Ikzelf laat het liefst de plant zn gang gaan. Niet aftoppen of blad weghalen, maar wel goet voor de kluit zorgen, water, coeding en zonlicht. Ik denk dat de plant zo het meeste energie behoud en alle pods kan laten rijpen die er aan komen.
Maar in de kas moet het oude blad wel weg, anders komt er schimmel in. Voor de ventilatie is het ook wenselijk, als de nazomer en de herfst komt. Al dat blad houd veel vocht vast, terwijl pepers in het naseizoen eigenlijk juist droogte willen.

In de tuin haal ik ook wel blad weg. Het heeft hier wat meer te lijden van het weer, en de planten worden er erg dicht.
De vrag is altijd.. hoeveel haal ik weg. Ik doe steeds weer een beetje eigenlijk.

Habanero
Administrator
Administrator
Berichten in topic: 10
    Windows 10 Mozilla
Verstuurde bedankjes: 117 keren
Ontvangen bedankjes: 329 keren

jun 2017 27 21:20

Bericht door Habanero » 27 juni 2017 21:20

Prachtige plaatjes , het groeit al mooi dicht nu , dat wordt weer oogsten met een kruiwagen :mrgreen:
Ik zou ook wat snoeien vlak boven de grond , om luchtcirculatie te verbeteren alleen al .
En makkelijker plukken straks ;) hier doe ik het nooit , maar hier groeien ze in potten en dus al een stuk boven de grond .

Topic Author
SC_pepers
Jalapeno
Jalapeno
    Windows 7 Chrome

jun 2017 29 12:55

Bericht door SC_pepers » 29 juni 2017 12:55

ik haal hier en daar wat oud blad weg, dat laag bij de grond hangt.
Maar vaak zijn dit ook heel mooie bladeren zoals deze:

Afbeelding

het doet nog een beetje pijn dit te gaan snoeien. Ik wacht eerst de vruchtzetting af.

Buiten groeien de planten ook lekker door. Het lijkt dat de planten zelf een balans vinden tussen hoogte en breedte groei. Ik zie hier nog geen noodzaak tot snoeien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Topic Author
SC_pepers
Jalapeno
Jalapeno
    Windows 10 Chrome

jul 2017 07 12:36

Bericht door SC_pepers » 07 juli 2017 12:36

UPDATE 7-7-2017
weer: klam en broeierig, met af en toe een koele dag.

status:
- planten buiten: 99% gezond en in volle groei. Veel vers blad, erg veel bloemen en een beginnende pod hier en daar. Planten mogen nog wel wat groter worden.

- planten in de kas: 50% gezond. Vooral de Bhut Jolokias hebben groeiproblemen, met witte uitslag. Waarschijnlijk vanwege de koude dagen tussendoor met hoge luchtvochtigheid. Ook de slecht ventilerende bodem speelt mee. Ik heb maatregelen genomen en ze lijken iets te herstellen. Wel erg veel bloemen, nog geen pods.

- planten in pot: forse gezonde planten, mooi diepgroen blad. Degene die in de kas hebben gestaan zijn ca. 60-70cm hoog, de anderen 40-60cm. Beginnende bloei, enkele met volgroeide pods. Geen ziektes hier.

- overwinteraars: deze reageren heel divers. Sommige begonnen in het voorjaar al te groeien en bloeien, maar de meesten wachtten tot de echte zonnewarmte, en zitten nu pas in een groeispurt. Uiteindelijk gaan ze meestal gelijk op met de eerstejaars planten. Sommigen willen niet echt groeien, dit vormen enkel klein gedrongen blad. Wel veel bloemen en wat pods, maar alles klein. Volgens jaar dus verder terugsnoeien.

buitenplanten:

veel soorten kan ik nog niet thuisbrengen. Ik denk dat er veel hybrides tussen staan. Dit zou een Rawit of birds-eye kunnen zijn, zij het dat de pepers hangen ipv omhoog staan. Hoe groeit wel heerlijk, met veel fijne vertakkingen.
Afbeelding

er is veel variatie in afmeting bij de buitenplanten. Deels door verschil in soort, maar ook voor een groot deel door hoe ze reageren op het overplanten. Sommige gaan meteen doorgroeien, anderen staan eerst 2 weken stil.
Afbeelding

dit zijn de eerste vruchten van Devil's Lambsheart, of van Besslers Cherry. Een van beide.
Afbeelding

Dit is een hybride die ik vorig jaar ook al had. Op smaak geselecteerd (zoet). Waarschijnlijk Birds Eye Chili x Minibel.
Afbeelding

Zo staan de meeste buitenplanten erbij. Ouder blad is wat klein en gehard door het droge weer met veel UV licht. Veel vers klein blad, en veel bloemen.
Afbeelding

kas:

In de kas zijn de Chinensens ook massaal aan het bloeien
Afbeelding

overzicht
Afbeelding

ik heb de bodem wat los gemaakt en kalk bijgemengd. De toplaag is lemig zand, waardoor de grond nauwelijks lucht krijgt. Ik denk dat dit de oorzaak is van de groeiproblemen bij de Jolokia's.
Afbeelding
Afbeelding

planten die als eerste als een speer gingen groeien, hebben nu problemen. Dit lijkt steeds te gebeuren als er wat koudere dagen geweest zijn. Volgens mij is de bodem toch vrij droog, maar ook erg dicht. Ik heb de toplaag losgeharkt en kalk en water gegeven.
Afbeelding

Deze plant heeft het het zwaarst. En toch heel veel knoppen en bloemen. Zouden de pods wel groeien, terwijl het blad niet groeit? Hij lijkt voldoende voeding te hebben.
Afbeelding

Afbeelding

Deze wil gewoon niet meer groeien of bloeien. Buigt zn kop naar beneden en er komt gewoon niks meer aan. Het lijtk een soort vergroeiing, misschien een virus? Wel nieuwe scheuten aan de voet.
Afbeelding

Andere planten hebben geen enkel probleem in de kas, zoals de rawit, Jolokia Chocalat, Habanero's, Trinidad Scorpions.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

planten in pot:
Dit is een mix van planten die extra mooi waren, en ik daarom apart heb gehouden, en de overblijvertjes.
Ik heb ze met zn allen bij elkaar op een berg zand gezet. Af en toe geef ik er wat weg aan kennissen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Topic Author
SC_pepers
Jalapeno
Jalapeno
    Windows 7 Chrome

jul 2017 18 13:52

Bericht door SC_pepers » 18 juli 2017 13:52

18-07-2017: ik heb me een beetje zorgen gemaakt omdat de pods niet echt wilden groeien afgelopen 2 weken. Veel planten bleven steken in de bloeifase, en als er wel pods kwamen dan bleven ze wel erg klein. De planten groeien verder wel door. De buitenplanten worden mooi vol, met veel volgroeide zijtakken vanaf de voet van de stam. De regen van afgelopen tijd heeft ze goed gedaan. Nu is het tijd voor wat warmte.

Gisteren heb ik er eens langsgelopen, de pepers beginnen te komen. Wat me wel verrast is dat er veel vreemde gevallen tussen zitten. Kruisingen dus. Niet meer massa's van die dikke grote Shakira Cayenne's, meer heel veel dunne kleine Cayenne's. En in plaats van de lange slurfachtige Whippets Tails, veel lange strakke rechte pepers. De Monkeyface doen het schitterend, het is een aanrader. Piment de Padron doet het ook erg goed.

De planten in de kas hebben het wat minder goed, vooral de Bhut Jolokia's. Misschien dat dit specifieke zaad wat extra gevoelig is voor de omstandigheden (koele nachten). Er zit wel verbetering in, sinds ik de grond heb losgemaakt, kalk heb gegeven en meer water geef. Hoewel het blad nog niet mooi is, heb ik al een enkele indrukwekkende peper eraan zien hangen.

Gisteren heb ik alle planten een dubbele portie voeding gegeven, met tomaten/paprikavoeding van de Action. De samenstelling is 4% N stikstof en 6% K kalium. Vanwege het verhoogde Kalium gehalte zou het dus goed moeten werken voor de vruchtzetting. Daarom heb ik tot nu toe gevoed met "houseplant food" van de action. Deze bevat 7% N, 3% P en 5% K. Een hoger N gehalte dus en beter voor de groei van de plant.
Chilifocus, wat ik vorig jaar gebruikte, heeft een waarde van 3%N 1%P en 4,4%K. Als dat het ideaal zou moeten zijn dan komt de tomaten/paprika voeding meer in de buurt.

Afgezien hiervan hebben de planten ook nog een flinke portie bemeste tuinaarde om in te wortelen. Ze zien er bijna allemaal diepgroen uit. Mijn buren hebben ook pepers, maar die voeden niet bij. Die staan ook zo in de grond, zonder folie. Ze zijn ongeveer even groot gegroeid, maar je ziet dat de groei er wel uit is. Ze zijn ook lichter van kleur. Pepers zitten er wel aan, maar het lijkt dat het niet meer gaat worden dan wat er nu aan zit.

Foto's:

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Mi6lou
Bhut Jolokia
Bhut Jolokia
Berichten in topic: 5
    Windows 10 Chrome
Verstuurde bedankjes: 256 keren
Ontvangen bedankjes: 105 keren

jul 2017 19 20:20

Bericht door Mi6lou » 19 juli 2017 20:20

ziet er prachtig uit bij jou, zoals ik het op de foto's zie! zie niet zo wat er mankeert aan de planten? op een paar gaten in wat bladeren na dan natuurlijk ;) (wellicht dat er een hongerige rups heeft gezeten of zo :P?)

Habanero
Administrator
Administrator
Berichten in topic: 10
    Windows 10 Mozilla
Verstuurde bedankjes: 117 keren
Ontvangen bedankjes: 329 keren

jul 2017 20 07:59

Bericht door Habanero » 20 juli 2017 07:59

Prachtig , ik heb de eerste Padron plant al kaalgeplukt en een heerlijk maaltje gemaakt , de plant hangt ondertussen al weer vol met nieuwe pods ... :D

Topic Author
SC_pepers
Jalapeno
Jalapeno
    Windows 7 Chrome

jul 2017 20 15:35

Bericht door SC_pepers » 20 juli 2017 15:35

Habanero schreef:
20 juli 2017 07:59
Prachtig , ik heb de eerste Padron plant al kaalgeplukt en een heerlijk maaltje gemaakt , de plant hangt ondertussen al weer vol met nieuwe pods ... :D

Dat lijkt me een goed idee. Jalapeno's zijn ook al klaar voor de pluk

updtae 20-07-2017 uit de achtertuin dit keer. De jungle. Hier heb ik de overwinteraars geparkeerd, en een paar nieuwe planten. Het bleef lang kwakkelen met deze planten. Het duurt erg lang voordat ze weer een beetje groei vertonen. Het was echt wachten op zomerweer. Ik denk dat ik wat radicaler moet zijn in het verversen van aarde en het terugsnoeien.

Black Scorpion Tongue
AfbeeldingAfbeelding

Sugar Rush Cream
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Inca Red Drop. Drie planten in een pot. Hoewel het alledrie dezelfde soort is zien ze er toch anders uit. Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als ze rijp zijn.

Dit zal wel een Murupi zijn, of Madame Jenette, of een hybride
Afbeelding

En dan deze rare snaak. Ik heb er een aantal van, ik denk hybride van Whippets Tail x Birds Eye Chili
Afbeelding

Een Trinidad Scorpion variant
Afbeelding
Afbeelding

Drie planten in 1 pot. Twee Bhut Jolokia's, een Madame Jeanette. Ze hebben lang gekwakkeld, maar na wat voeding en warm weer wordt het eindelijk wat.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de planten een beetje bij elkaaar staan, zodat ik nog ruimte over houd op mn erf.
Afbeelding

Dit is weer een Bhut Jolokia denk ik. Die heb ik in verschillende varianten.
Afbeelding

Nog een Sugar Rush Cream
Afbeelding
Afbeelding

Een Capsicum Chinenses. Verassing wat het wordt.
Afbeelding

Dit is een hybride Minibel x Birds Eye Chili. Een overwinteraar, die als eerste lekker aan het groeien ging. Niet een erg lekkere peper, maar staat wel leuk.
Afbeelding
Afbeelding
En een kleinere plant van dezelfde soort.
Afbeelding

Ja, deze is leuk!
Afbeelding
Afbeelding

En weer een Madame Jeanette
Afbeelding
Afbeelding

Cayenne Shakira
Afbeelding

Fish Pepper
Afbeelding

Broome's Pepper