Kweekverslag Sander C

Topic Author
SC_pepers
Jalapeno
Jalapeno
Berichten in topic: 24
    Windows 7 Chrome
Verstuurde bedankjes: 20 keren
Ontvangen bedankjes: 112 keren
Re: Kweekverslag Sander C

jun 2017 05 14:04

Bericht door SC_pepers » 05 juni 2017 14:04

update 5 Juni 2017

Ik ben nu een heel drukke maand verder. En wat een maand, het weer is helemaal super, overal lopen lieveheersbeestjes en vliegen bijen, en de plantjes zijn gelukkig.
De meeste plantjes staan nu in de volle grond, onder plastic. De chinenses staan in de tunnelkas, en de uitslovers staan in een pot in mijn achtertuin.

Net als vorig jaar is het weer veel werk, maar ik ben dit jaar eerder begonnen met het voorbereiden van de moestuin (spitten en kweekgras verwijderen)
En het plastic van vorig jaar lag er nog. De kas heb ik wat aangepast zodat het folie minder doorhangt of wappert.

De plantjes zien er nog niet erg indrukwekkend uit. De eerste weken zijn ze nog bezig met de overgang van pot naar tuingrond. Mar aan de hoeveelheid verse blaadjes kan ik zien dat de wortels aan het groeien zijn.
Ze hangen ook bomvol bloemen en knoppen. Die pluk ik er nog zoveel mogelijk uit.

In de kas: Bhut Jolokia, King Naga, Trinidad Moruga, Bhut Jolokia Chocolate, Habanero Cappucino en een paar losse planten van diverse soorten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

in de moestuin:

Afbeelding

Afbeelding

waar vorig jaar de pepers hebben gestaan, staan veel klaprozen er tussendoor, die laat ik eerst uitbloeien
Tussen de klaprozen stan gewoon pepers.
Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe aanleg:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Netherlands Gebruikersavatar

meatfreak
VIP
Berichten in topic: 5
    Windows 7 Chrome
Verstuurde bedankjes: 69 keren
Ontvangen bedankjes: 62 keren

jun 2017 05 18:50

Bericht door meatfreak » 05 juni 2017 18:50

Staat er allemaal zeer netjes bij :thumbsup: daar is ongetwijfeld veel werk in gegaan. Als ik die kas zie, ik zou mijn nek zou breken :lol:

Habanero
Administrator
Administrator
Berichten in topic: 10
    Windows 7 Mozilla
Verstuurde bedankjes: 117 keren
Ontvangen bedankjes: 330 keren

jun 2017 06 16:00

Bericht door Habanero » 06 juni 2017 16:00

Wow , nu snap ik waarom je even stil was , wat een werk heb je verzet zeg !
En ze staan er allemaal mooi gezond bij ! Hebben alle soortjes van mij het ook gered ? (voelt toch als mn kindertjes .... :lol: )
De Shakira cayenne had hier ook al pepers , die heb ik ook verwijderd , maar nu pluk ik niks meer tot ze rijp zijn ;)
Ik kom eerdaags eens bij je kijken als je het leuk vind en rondleidingen geeft .......
Je kas is inderdaad nu al bomvol , en de plantjes moeten nog groeien , dat beloofd wat .... Jungle Alert :jumpy:

Topic Author
SC_pepers
Jalapeno
Jalapeno
    Windows 7 Chrome

jun 2017 06 19:15

Bericht door SC_pepers » 06 juni 2017 19:15

jahoor, geen zorg, ik heb een hele rij Goats Weed en anderhalve rij Fish Peppers en twee rijen Pimentos de Padron.

Ik denk dat ik nog zo'n twee weken bezig ben met planten in de grond zetten, maar in de tussentijd kun ej wel komen kijken. Of misschien als de klaprozen zijn uitgebloeid, dan zie je ze beter staan.

Chaussie
Pepperoncini
Pepperoncini
Berichten in topic: 1
    Windows 10 Chrome
Verstuurde bedankjes: 12 keren
Ontvangen bedankjes: 9 keren

jun 2017 08 00:35

Bericht door Chaussie » 08 juni 2017 00:35

sjiek, heb je die kas ingegraven ?

Topic Author
SC_pepers
Jalapeno
Jalapeno
    Windows 7 Chrome

jun 2017 08 07:11

Bericht door SC_pepers » 08 juni 2017 07:11

ja klopt. De helft van de hoogte is onder maaiveld. Dit is vooral omdat in dit tuincomplex geen blijvende constructies hoger dan 1m mogen worden geplaatst. Bijkomend voordeel si dt de planten dichter bij het grondwater staan en daardoor minder water nodig hebben. En met storm vangt het wat minder wind.

Afbeelding
Afbeelding

Topic Author
SC_pepers
Jalapeno
Jalapeno
    Windows 7 Chrome

jun 2017 11 14:58

Bericht door SC_pepers » 11 juni 2017 14:58

VERSLAG: Hoe ik mijn pepers in de volle grond zet

Dit is het tweede jaar waarin ik plastic gebruik om de peperplanten in te zetten. Ik heb ook planten gewoon in de grond gehad, maar deze groeiden dan toch minder snel en hadden vaak last van ziekten. Met dit systeem groeien de planten snel, en hebben eigenlijk nooit kwaaltjes.
Let wel, dit systeem is toegespitst op het nederlandse klimaat, met af en toe een koele en natte periode.
Ook de bodemsoort speelt mee. De grond waarin ik teel is zwak lemig dekzand. Dat betekent dat het een sterke neiging heeft om dicht te slaan, bij droogte wordt het dan hard. Anders dan duinzand, of veluws zand, dat los en luchtig blijft, wordt dit een compacte bodem. Vooral als je er over heen loopt. Het bevat verder nauwelijks organisch material, en is dus vrij arm.
Dit is slecht voor de groei van wortels, alleen bepaalde grassen en onkruiden voelen zich er thuis. En als het dan gaat regenen stikken de wortels af.

Daarom is het nodig de bodem te bewerken. Dit doe ik door het te spitten, los te kloppen , en te mengen met bemeste tuinaarde. Ik maak er een verhoogd bed van, zodat er niet meer op word gelopen. Dan wordt dit bed afgedekt met plastic.
Het voordeel van dit plastic is dat het de vochthuishouding reguleert. Ik houd zo zelf controle over het vochtgehalte van de bodem. Door het zelf bewateren kan ik ook extra voeding toevoegen.

Verder zorgt dit plastic voor een ondergronde broeikas. Bij een gemiddelde of zelfs matige zomerse dag is de bodem onder het plastic al gauw 30 graden. Zo gaat de gemengde tuinaarde lekker broeien, en daar zijn de plantwortels helemaal gek op. Je ziet de planten een week na het poten tot leven komen, en een groeiexplosie beginnen.

Dit is hoe het aanleggen van een plantbed in zijn werk gaat.

Op spitten van de bodem tot ca. 20-30 cm diep. Verwijderen van de laatste onkruidwortels en kluiten.
Afbeelding

Recht afsteken van een sleuf voor het plastic. Ca. 10-15 cm diep en 15-20 cm vanaf het laatste plantbed.
Afbeelding

Afbeelding

landbouwplastic van 70-80 cm breedte neerleggen met de zijkant op de bodem van de gegraven sleuf.
Afbeelding
Afbeelding

Aan de kopse kant het plastic ingraven (aan een zijde)
Afbeelding
Afbeelding

Onder het folie verder opvullen met losse grond. De grond modelleren tot een regelmatige rug.
Tegelijk druk ik van binnen uit de geul dicht waarin het folie ligt. In feite verplaats ik dus de hele zandrug ca. 10 cm naar de ingegraven kant toe.
Afbeelding
Afbeelding

Met het handschepje maak ik een aan de voorzijde een geul waar het plastic in gaat. Ca. 10-15 cm diep.
Afbeelding

Het plastic aan de voorzijde instoppen en de geul dichtschuiven. De rug moet nu aardig gevuld zijn, maar hoeft nog niet helemaal strak te staan.
Belankrijk is dat het folie goed is ingegraven in niet los ligt.
Afbeelding

Zitten de lange kanten goed ingegraven, dan het kopse eind dichtgraven. Met de voeten stevig aandrukken, en eventueel ophogen tot een mooi stevig vlak ontstaan. Hier hoeft niets te groeien, dus het mag hard zijn. Deze grond helpt wel mee de bodem op te warmen. De rug moet zo'n 15 cm hierboven uisteken, zodat het voldoende zon opvangt.
Afbeelding

Afbeelding

Nu kan het platen beginnen. Kies een serie planten uit, van dezelfde grootte en eventueel van dezelfde soort. Maak een gelijkmatige verdeling in afstand. Ik houd zo'n 40 cm tussenmaat aan. Dit hangt natuurlijk af van de soort, en de beschikbare ruimte.
Zorg verder voor een emmer bemeste tuinaarde. Kneed de kluiten die hier meestal in zitten los, en haal grove plantenresten eruit (takjes etc).
Afbeelding

Met een gekarteld mes snijd ik op de geplande plaatsen een kruis in het folie. Ca. 10-15 cm per snede.
Afbeelding

Afbeelding

Met de hand druk ik het zand opzij. Er ontstat hierdoor ruimte, en het plastic komt daardoor strak te staan. Hierdoor word de rug stevig (voor stabiliteit van de plant) en gevuld (goed voor warmte overdracht)
Ik haal meestal nog wat extra zand eruit om nog een iets grotere kuil te hebben (ca.20 cm diep, 20cm wijd).
Daarna spit ik met het handschepje in de diepte nog wat los, tot ca. 30 cm diep. Het doel is een losse en luchtige bodem.
Afbeelding

Hierin gaat 2-3 liter tuinaarde. Dit is 2x twee handen vol ongeveer.
Afbeelding

Afbeelding

De tuinaarde goed mixen met de onderliggende zandgrond, zodat tot 30 cm diepte een 50-50 mix van luchtig zand-tuinaarde ligt. Ik laat een ruimte van ca. 10-15 aan de bovenkant voor de plant.
Afbeelding

Afbeelding

De plant gaat erin. In veel gevallen zet ik hem wat dieper. Tot ca. 5-10 cm onder het folie. Dit omdat de gekweekte plantjes vaan een ontstabiele voet hebben. Doot ze wat dieper te zetten stan ze wat steviger. Bij sterk ontwikkelde stammetjes is dit niet nodig.
Afbeelding

Boven de kluit word de resterende ruimte aangevuld met gewoon zand. Ik vul ook naar de zijkanten toe onder het plastic nog aan, zodat alle open ruimte onder het plastic strak gevuld is met grond. Alleen rondom het stammetje laat ik een klein kuiltje voor het bewateren. 2-3 cm diep t.o.v. het plastic.
Afbeelding

De eerste zit erin. De rest volgt op dezelfde manier. Reken op ca. 1 uur voor het aanleggen van een bed van 3m lang.
Afbeelding
Afbeelding

Zichtbaar is dat na het planten en bijvullen, het plastic mooi rond strak staat. Hierdoor hebben de planten optimaal profijt van het zonlicht. Verder verschuilen slakken zich graag onder het folie als er nog holle gaten inzitten.
Afbeelding

Als alles er in staat, het plastic schoonvegen, en een beetje water geven. Er is niet veel water nodig, de plantjes houden van matig water.
Afbeelding

Na een week zullen de wortels de nieuwe voedingsbodem ontdekken en zie je veel nieuwe blaadjes ontstaan, en de topjes worden frisgroen. Omdat de bemeste tuinaarde al veel voeding heeft is bijvoeden misschien niet nodig. Ik doe het zelf wel een beetje, dit jaar vooral stikstof om dat planten bijna allemaal vol hangen met bloemknoppen. Laat ze eerst maar wat groeien en blad vormen.
Afbeelding

Met deze plantbedden zijn de planten bestand tegen zowel een droogte periode als een verregende zomer, zoals vorig jaar. Het meeste regenwater gaat opzij, en komt alleen van onderaf bij de planten terecht. Zelf een klein beetje zon zorgt al voor warmte in de bodem, waardoor de wortels niet gaan rotten. Is het heet en droog weer, dan blijft het vocht langer in de bodem zitten.

Habanero
Administrator
Administrator
Berichten in topic: 10
    Windows 7 Mozilla
Verstuurde bedankjes: 117 keren
Ontvangen bedankjes: 330 keren

jun 2017 13 07:54

Bericht door Habanero » 13 juni 2017 07:54

:think: ligt dit nu aan mij ? ik zie helemaal geen plaatjes meer in je topic ? :(

Topic Author
SC_pepers
Jalapeno
Jalapeno
    Windows 7 Chrome

jun 2017 15 00:17

Bericht door SC_pepers » 14 juni 2017 23:29

Habanero schreef:
13 juni 2017 07:54
:think: ligt dit nu aan mij ? ik zie helemaal geen plaatjes meer in je topic ? :(

is dit nog steeds het geval? Ik zie ze wel. Misschien lag mijn plaatjesserver even plat?
(misschien moet ik wat minder plaatjes delen?)

Toegevoegd in 8 secondes:
ondertussen in de kas

klimaat: warm en vochtig (te)

- 1x bij bij na alle planten bloemknopjes verwijderd
- een plant verwijderd (een mooie Bhut Jolokia) vanwege verdachte zwellingen op het blad. < zie viewtopic.php?f=28&t=3474 >
- De rest groeit als een speer.
- in het looppad staan nog potplanten, deze gaan later naar buiten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

buiten in de tuin

situatie aanplant:
- alles is geplant, laatsten op 14 Juni. Dit waren 63 plantjes, niet de grootste. Deze heb ik aangeplant volgens de methode van mijn turkse buren. Ik had dit hun beloofd om te zien wat er nou beter werkt. Kort gezegd: de turkse methode zet de plantjes onder aan de bult, terwijl ik ze er bovenin zet met plastic over de bult. Zie foto's voor hoe het er uit ziet.

- wat ik nu nog over heb aan plantjes gaat in pot.

- bijna alle planten 1x bloempjes geplukt.

- 2x weeks een klein scheutje water. 1x weeks met voeding erbij.

- 1x water met kalk gegeven

- alle planten lijken goed te gaan wortelen. Ze vertonen allemaal nieuwe groeikracht. Wel vond ik dat ze nog klein blad hadden maar wel veel bloem. Ik heb daarom gevoed met voornamelijk stikstof.

- het grootste deel van de klaprozen die tussen de planten door stonden heb ik inmiddels verwijderd.

fotos

werk in uitvoering:
Afbeelding
Afbeelding

het veldje van mijn turkse buren. Hun planten staan aan de voet van de bedden, zo drogen ze niet uit. Ik vraag me wel af wat er gebeurd als het een maand gaat regenen.
Afbeelding

als bescherming tegen overvloedige regen heb ik plastic over de plantruggen. Dat is meteen lekker warm.
Afbeelding

Ik heb mijn laatste serie plantjes volgens het turkse systeem geplant. Vooraan in aanleg een verdiept stuk voor mijn vochtminnende kruiden. Daarachter de pepers volgens het turkse systeem. Daarachter de planten in ruggen met plastic. Daar weer achter klaprozen en daarachter mijn tunnelkas.
Afbeelding

Aan de andere kant van het looppad staan deze pepers, verder Bieslook, Rozemarijn, Thijm, Aardkastanje, Ui, Papaver, Bonenkruid en nog meer pepers.
Afbeelding

Close-up fotos van pepers gemaakt op 5 en 14 Juni

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mi6lou
Bhut Jolokia
Bhut Jolokia
Berichten in topic: 5
    Windows 8.1 Chrome
Verstuurde bedankjes: 260 keren
Ontvangen bedankjes: 105 keren

jun 2017 15 20:13

Bericht door Mi6lou » 15 juni 2017 20:13

ik kan ze allemaal gewoon zien, wat een uitgebreide kweek heb je! en mooi!

Terug naar “Kweekverslagen 2017”