Kweekverslag Sander C

Topic Author
SC_pepers
Jalapeno
Jalapeno
Berichten in topic: 22
    Windows 7 Chrome
Verstuurde bedankjes: 19 keren
Ontvangen bedankjes: 82 keren
Kweekverslag Sander C

feb 2017 21 10:09

Bericht door SC_pepers » 21 februari 2017 10:09

Net als vorig jaar wil ik weer een hoop peperplanten buiten in de moestuin zetten.
Ik ben halverwege januari fanatiek aan het zaaien gegaan. Ik gebruik eigenlijk alleen vers zaad van vorig jaar, soms nog direct uit de peper.

Dit zijn mijn zaailingen:

1 - puntpapika Ramiro
2 - Cayenne "Shakira"
3 - Golden Cayenne
4 - Monkeyface
5 - Aji Umba
6 - Aji Colorado
7 - Habanero Cappucino
8 - Habanero Chocolate
9 - Trinidad Scorpion
10 - Moruga Scorpion
11 - Bhut Jolokia
12 - Bhut Jolokia Orange
13 - Bhut Jolokia Chocolate
14 - Bhut Jolokia Cappucino
15 - King Naga
16 - Tabasco
17 - Hybride Prik chee fah x Bhut Jolokia
18 - Hybride Prik chee fah x Minibel
19 - Whippets Tail
20 - Comets Tail
21 - Devils Lambsheart
22 - Murupi Amarela
23 - Rawit
24 - Red Savina
25 - Georgia Black
26 - Jalapeno Coyame
27 - Scotch Bonnet Orange
28 - Goats Weed
29 - Sugar Rush Cream

Toegevoegd in 1 minuut 32 secondes:
fotos, een week of 4 na zaaien

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Netherlands Gebruikersavatar

meatfreak
VIP
Berichten in topic: 4
    Windows 7 Chrome
Verstuurde bedankjes: 60 keren
Ontvangen bedankjes: 55 keren
Re: Kweekverslag Sander C

feb 2017 22 10:10

Bericht door meatfreak » 22 februari 2017 10:10

Oeef dat zijn een hoop zaailingen en ze zijn ook eeeeeerg gestrekt. Zolang je ze bij het verpotten tot de kiemblaadjes in de grond zet moet het geen probleem zijn maar zal wel priegel werkje gaan worden :lol: Veel bekende soorten op je lijst zie ik :D

Topic Author
SC_pepers
Jalapeno
Jalapeno
    Windows 7 Chrome

feb 2017 22 10:55

Bericht door SC_pepers » 22 februari 2017 10:55

hoe komen ze zo gestrekt? heb ik ze te donker staan?
ik heb er gister nog twee led-lampen bij gezet, misschien dat dat helpt...

Habanero
Administrator
Administrator
Berichten in topic: 9
    Windows 7 Mozilla
Verstuurde bedankjes: 85 keren
Ontvangen bedankjes: 300 keren

feb 2017 22 14:02

Bericht door Habanero » 22 februari 2017 14:02

Mooie lijst Sander , leuke soorten dit jaar ! :girlhaha:
En inderdaad wat ontzettend veel zaailingen zeg , pffff
Dat strekken van de zaailingen komt inderdaad doordat ze het licht opzoeken , met andere woorden ze kunnen wel meer gebruiken .
Zo te zien op je foto's heb je lampen er vrij hoog boven hangen , om de licht intensiteit te vergroten kan je ze laten zakken tot vlak boven de plantjes , je zal zien dat ze dan meer gedrongen gaan groeien .
Dit heeft geen nadelige invloed op de plantjes omdat de leds amper warmte afgeven . Mijn 125W Ecolight spaarlamp hangt 20 cm boven de plantjes , als ik mijn hand boven de zaailingen houd geeft ook deze nauwelijks warmte af op die hoogte , dus kan het en de plantjes vinden het heerlijk ;)

meatfreak
VIP
    Windows 7 Chrome
Verstuurde bedankjes: 60 keren
Ontvangen bedankjes: 55 keren

feb 2017 22 20:27

Bericht door meatfreak » 22 februari 2017 20:27

SC_pepers schreef:
22 februari 2017 10:55
hoe komen ze zo gestrekt? heb ik ze te donker staan?
ik heb er gister nog twee led-lampen bij gezet, misschien dat dat helpt...

Habanero heeft al het eea toegelicht waarom ze zo gestrekt zijn. Als ik je foto's bekijk dan staan ze te ver af van het dakraam om echt goed licht te krijgen, komt daar nog eens bij dat de temperatuur gunstig is dan groeien ze te hard. Wat je kan proberen is de temperatuur wat lager te houden als je ze niet kan voorzien in genoeg licht. Door de lagere temperaturen groeien ze langzamer, minder strekken maar wel stevigere planten. Ik doe dit ook bij mijn tomaten zaailingen. Zodra ik die verpot heb dan gaan ze richting de tunnelkas. Tomaten kunnen tegen die kou en ze zullen zo kort en stevig worden :muscle:

Topic Author
SC_pepers
Jalapeno
Jalapeno
    Windows 7 Chrome

feb 2017 23 19:31

Bericht door SC_pepers » 23 februari 2017 19:31

oef.... heb ik net 2 dagen lang er een kacheltje onder gezet :(

maar wel een mooie ledlamp erbij gedaan, EATEL 1521 Lumen, wat een bak licht geeft dat. (wit) Voor rond de 5 euro bij de action.

goed nieuws vandaag: ik heb de eerste knopjes gespot bij een overwinteraar! (Inca Red Drop)

Afbeelding
Afbeelding

Topic Author
SC_pepers
Jalapeno
Jalapeno
    Windows 7 Chrome

apr 2017 10 11:04

Bericht door SC_pepers » 10 april 2017 11:04

ik heb nog niet veel van me laten horen, en dat komt omdat ik het ontzettend druk heb met al die pepers. Verspenen, steunen, water geven. En de tuin voorbereiden: spitten, onkruid wortels weghalen, etc.

Ik besteed nu al 5 weken elke dag wat tijd aan verspenen, het is een hele uitdaging overal potjes vandaan te halen. Ook heb ik overal in huis geimproviseerde groeitafels met lampen. Ik heb gisteren het hele spul eens geteld, ik zit nu op 640 gezonde plantjes. Dat is ongeveer het minimum van wat ik had gepland, mijn max was ca. 800. Er kunnen er 650 in de moestuin, nog eens 150 in de moestuin van mijn vriendin, en in mijn achtertuin enkele tientallen voor de show.

De groei begint nu een beetje op gang te komen. Ik denk dat de omstandigheden nog niet helemaal optimaal zijn hier in huis, maar ze komen er wel. Temperatuur is tussen de 20 en 22 overdag, snachts 18. Licht is vooral kunstlicht, en een beetje daglicht bij de ramen. Dag licht is toch het beste, maar de lampen branden van half 8 tot half 12 savonds.

in de kelder :
AfbeeldingAfbeelding

afdeling achterblijvertjes, pas verspeend:
AfbeeldingAfbeelding

in de achterkamer:
Afbeelding

in de voorkamer:
Afbeelding

op tafel:
Afbeelding

voor het keukenraam, deze komen onder de lamp vandaan:
Afbeelding

op de slaapkamer, deze komen ook onder de lamp vandaan:
Afbeelding

op zolder, de afdeling extra licht en warmte:
Afbeelding Afbeelding

Wat ik bij sommige soorten observeer is een herhaling van vorig jaar: opengebarsten stammetjes. Ik zie het nu vanaf het begin gebeuren. Het zijn vooral bepaalde Annuum soorten, namelijk de Whippets Tail en de Shakira.
Het begint met een vrij iel en gestrekt plantje, met een zeer breekbar steeltje. Zodra het 3e paar blaadjes begint en de groei aanzet, ook in de dikte van de steel, splijt de steel open. Het zijn nog kleine scheurtjes ca. 1-2 cm boven de aarde. Dit groeit natuurlijk later uit tot een flink litteken, met een open stam. Het lijkt alsof de buitenschil van de steel de groei gewoon niet bijhoudt. Bij sommige plantjes zie ik in plats van deze scheurtjes luchtworteltjes ontstaan. Vooral bij de Whippets Tail. Deze plantjes heb ik wat dieper gezet nu in een groter potje. De Whippets Tail heeft de neiging erg lang en zwabberig te groeien, net als de vruchten die ze maken.
Nu ik er op tijd bij ben denk ik dat het niet veel schade zal geven. Het lijkt zich te herstellen nu.
Vorig jaar hebben de planten met open stammetjes volop vrucht gedragen. Ze moeten alleen wat meer worden gesteund.

stamscheurtjes + luchtworteltjes:
Afbeelding

vorig jaar groeide dat bij de shakira's uit in dit:
AfbeeldingAfbeelding

met als gevolg scheefhangende planten. Maar het had geen gevolg voor de opbrengst:
Afbeelding

luchtworteltjes:
Afbeelding

En dan nog de overwinteraars die het hebben gehaald. Een allegaartje van alles en nog wat:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog even flink groeien en dan hopelijk begin Mei de tuin in. Dan ben ik meer dan een volle maand vroeger dan vorig jaar. Maar het is nog wel even oppassen met het weer: https://watchers.news/2017/04/10/models ... in-europe/
Laten we hopen op een mooie zomer, ik heb er weer zin in als ik de fotos van vorig jaar bekijk!

Mi6lou
Bhut Jolokia
Bhut Jolokia
    Windows 8.1 Chrome
Verstuurde bedankjes: 231 keren
Ontvangen bedankjes: 97 keren

apr 2017 10 20:17

Bericht door Mi6lou » 10 april 2017 20:17

SC_pepers schreef:
10 april 2017 11:04
ik heb nog niet veel van me laten horen, en dat komt omdat ik het ontzettend druk heb met al die pepers. Verspenen, steunen, water geven. En de tuin voorbereiden: spitten, onkruid wortels weghalen, etc.

Ik besteed nu al 5 weken elke dag wat tijd aan verspenen, het is een hele uitdaging overal potjes vandaan te halen. Ook heb ik overal in huis geimproviseerde groeitafels met lampen. Ik heb gisteren het hele spul eens geteld, ik zit nu op 640 gezonde plantjes. Dat is ongeveer het minimum van wat ik had gepland, mijn max was ca. 800. Er kunnen er 650 in de moestuin, nog eens 150 in de moestuin van mijn vriendin, en in mijn achtertuin enkele tientallen voor de show.

De groei begint nu een beetje op gang te komen. Ik denk dat de omstandigheden nog niet helemaal optimaal zijn hier in huis, maar ze komen er wel. Temperatuur is tussen de 20 en 22 overdag, snachts 18. Licht is vooral kunstlicht, en een beetje daglicht bij de ramen. Dag licht is toch het beste, maar de lampen branden van half 8 tot half 12 savonds.

in de kelder :
AfbeeldingAfbeelding

afdeling achterblijvertjes, pas verspeend:
AfbeeldingAfbeelding

in de achterkamer:
Afbeelding

in de voorkamer:
Afbeelding

op tafel:
Afbeelding

voor het keukenraam, deze komen onder de lamp vandaan:
Afbeelding

op de slaapkamer, deze komen ook onder de lamp vandaan:
Afbeelding

op zolder, de afdeling extra licht en warmte:
Afbeelding Afbeelding

Wat ik bij sommige soorten observeer is een herhaling van vorig jaar: opengebarsten stammetjes. Ik zie het nu vanaf het begin gebeuren. Het zijn vooral bepaalde Annuum soorten, namelijk de Whippets Tail en de Shakira.
Het begint met een vrij iel en gestrekt plantje, met een zeer breekbar steeltje. Zodra het 3e paar blaadjes begint en de groei aanzet, ook in de dikte van de steel, splijt de steel open. Het zijn nog kleine scheurtjes ca. 1-2 cm boven de aarde. Dit groeit natuurlijk later uit tot een flink litteken, met een open stam. Het lijkt alsof de buitenschil van de steel de groei gewoon niet bijhoudt. Bij sommige plantjes zie ik in plats van deze scheurtjes luchtworteltjes ontstaan. Vooral bij de Whippets Tail. Deze plantjes heb ik wat dieper gezet nu in een groter potje. De Whippets Tail heeft de neiging erg lang en zwabberig te groeien, net als de vruchten die ze maken.
Nu ik er op tijd bij ben denk ik dat het niet veel schade zal geven. Het lijkt zich te herstellen nu.
Vorig jaar hebben de planten met open stammetjes volop vrucht gedragen. Ze moeten alleen wat meer worden gesteund.

stamscheurtjes + luchtworteltjes:
Afbeelding

vorig jaar groeide dat bij de shakira's uit in dit:
AfbeeldingAfbeelding

met als gevolg scheefhangende planten. Maar het had geen gevolg voor de opbrengst:
Afbeelding

luchtworteltjes:
Afbeelding

En dan nog de overwinteraars die het hebben gehaald. Een allegaartje van alles en nog wat:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog even flink groeien en dan hopelijk begin Mei de tuin in. Dan ben ik meer dan een volle maand vroeger dan vorig jaar. Maar het is nog wel even oppassen met het weer: https://watchers.news/2017/04/10/models ... in-europe/
Laten we hopen op een mooie zomer, ik heb er weer zin in als ik de fotos van vorig jaar bekijk!

sodeju wat een hoop planten!! tja je kan maar een hobby hebben he ;) (of wat meer :P)
anyway, ik duim voor je dat je weer een goede oogst hebt ;) :thumbs:

Habanero
Administrator
Administrator
Berichten in topic: 9
    Windows 7 Mozilla
Verstuurde bedankjes: 85 keren
Ontvangen bedankjes: 300 keren

apr 2017 12 21:08

Bericht door Habanero » 12 april 2017 21:08

Mijn god wat een update en wat een hoeveelheid planten zeg ! :muur:
Echt elke plek van je huis is benut , maar ze doen het dan ook prachtig !
Voor die scheurstammetjes heb ik zo geen verklaring , wat ik zou doen is bij het verpotten de plek van de scheur zo'n 5 cm onder het maaiveld zetten , dieper ingraven dus , dan gaat ie daar wel weer wortelen en houd je ze mooi stevig .
Maar verder petje af zeg , een pracht kweek , nu al ! :muscle:

Topic Author
SC_pepers
Jalapeno
Jalapeno
    Windows 7 Chrome

apr 2017 25 12:19

Bericht door SC_pepers » 25 april 2017 12:19

UPDATE 25-04-2017

Nog 2 weken en dan gaan de eerste plantjes de koude grond in. Ik ben sommigen al aan het afharden, die gaan dan een paar uurtjes in de zon.
Het wordt hoog tijd, want ik heb geen ruimte voor grotere potjes, zo moeten het huis uit. Dan kan ik mijn kamers weer gebruiken voor wat anders.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding