Eerste octrooi op peper plant verstrekt ....

Plaats hier al je peperkweek onderwerpen die je in de andere topics niet kwijt kan.
Netherlands Gebruikersavatar

Topic Author
Habanero
Administrator
Administrator
Berichten in topic: 5
    unknown unknown
Verstuurde bedankjes: 221 keren
Ontvangen bedankjes: 445 keren
Eerste octrooi op peper plant verstrekt ....

mei 2013 13 10:03

Bericht door Habanero » 13 mei 2013 10:03

Bionext wil snel aanpassing Octrooi Verdrag na octrooi op klassiek veredelde plant

Het Europeese Octrooi Bureau (EOB) heeft op 8 mei een octrooi verleend aan Syngenta op klassiek veredelde rode peperplanten met insecten resistentie. Dit octrooi geeft volgens Bionext duidelijk aan dat de huidige regelgeving tekort schiet en dat gewone planten en dieren zo eigendom worden van grote bedrijven. Bionext pleit dan ook voor een snelle aanpassing van de implementatieregels van het Europees Octrooi Verdrag.

Het octrooi is verleend aan Syngenta die hiermee eigendomsrecht krijgt over alle planten, vruchten en zaden van peperplanten met deze eigenschap. Syngenta heeft de plant via normale, klassieke veredeling ontwikkeld. Zelfs het verbouwen en oogsten van de planten wordt geclaimd als een uitvinding. Syngenta profiteert met dit octrooi van de ruime interpretatie van het Europees Octrooi Verdrag (EOV) door het Europees Octrooi Bureau (EOB). Hoewel het EOV het octrooieren van planten- en dierenrassen verbiedt, verleent het EOB in toenemende mate octrooien waarbij de octrooibescherming zich uitstrekt tot klassiek veredelde plantenrassen.

De lopende procedures bij de Grote Kamer van Beroep van het EOB over broccoli en tomaten zouden meer duidelijkheid moeten geven over de interpretatieruimte van de huidige wetgeving. In afwachting daarvan zou van het EOB ten minste terughoudendheid verwacht mogen worden rondom het verlenen van dit soort omstreden octrooien. Met het verlenen van dit octrooi gaat het EOB bovendien voorbij aan de resolutie van het Europese Parlement van mei 2012 waarin ze worden opgeroepen om geen octrooi meer te verlenen op klassiek veredelde gewassen.

Bionext vindt dat veredelaars en boeren vrij moeten kunnen beschikken over alle erfelijke eigenschappen van alle planten en dieren voor de ontwikkeling van nieuwe rassen. Dit vraagt om een aanpassing van de Europese octrooiwetgeving en dat is een langdurig proces. Daarom zet Bionext zich ook in voor korte termijn oplossingen om octrooien op klassiek veredelde planten te verbieden.

Maaike Raaijmakers, projectleider bij Bionext: "Een mogelijkheid die wij zien om octrooien zoals die op de rode peper onmogelijk te maken is door de interpretatie van de huidige octrooiwetgeving aan te scherpen. Bijvoorbeeld door de Administratieve Raad te vragen om de Implementatie regels van het Europese Octrooi Verdrag aan te passen en in lijn te brengen met de resolutie van het Europese Parlement."

Bron ; http://www.agriholland.nl/nieuws/artikel.html?id=148271

Wit Knien
VIP
Berichten in topic: 1
    unknown unknown
Re: Eerste octrooi op peper plant verstrekt ....

mei 2013 13 11:43

Bericht door Wit Knien » 13 mei 2013 11:43

Dat wordt leuk zo, over een jaar of tien illegaal je groente en fruit kweken. Dat geeft natuurlijk wel een extra dimensie aan het hobby'en.
The first precept was never to accept a thing as true until I knew it as such without a single doubt.
- Rene Descartes

Jeroen_Amerongen
Cayenne
Cayenne
    unknown unknown

mei 2013 13 11:58

Bericht door Jeroen_Amerongen » 13 mei 2013 11:58

Wat zullen de straffen :whip: zijn voor het illegaal kweken van je eigen groentes?
Gaat de politie razzia's houden in de achtertuinen van mensen.... :hyper:
Moeten we ook ondergronds met het forum......hmmmm :thumbs down:

GlennsPeppers
Cayenne
Cayenne
Berichten in topic: 3
    unknown unknown

mei 2013 14 11:41

Bericht door GlennsPeppers » 14 mei 2013 11:41

Het is niet waar dat het de eerste octrooi op een peper plant is.

De ruiter seeds heeft al langer patent op soorten zoals Medina F1 etc.

Het is zelfs verplicht als je zaden verkoopt je zelf te licenceren en ook de zaden die jij hebt gelicenseerd in te kopen en dus ook te verkopen. En dit kan alleen maar van bedrijven zoals Syngenta, De ruiter etc.
Tot zover ik weet is elke zaad handelaar verplicht zich aan te sluiten bij NAK tuinbouw. En is het inprincipe ook oneerlijk om als zaadhandelaar dit niet te doen terwijl al je concurenten dit 'mischien' wel hebben gedaan. Het zelfde geld voor een BIOlogische certificering. Veel betalen duizenden euro's om dit te krijgen en andere verkopen hun product onder het mom van.

Octrooi is in de planten wereld oud nieuws. Het enige nieuwe is dat hobbyisten binnekort ook verplicht worden gelicenseerd zaad in te kopen anders mag het niet geplant worden.

Op onze rozen zit ook patent, per stek betaal je een X bedrag aan de veredelaar van het geplante soort. Dit is altijd al zo geweest. En opzich is het ook maar goed dat dit voor kwekers bestaat. Want stel je eens voor dat je een soortje koopt die erg goed verkoopt maar zonder licentie. Dan in eens gaan meer kwekers hem kweken omdat hij goed verkoopt waardoor de prijs instort. Vraag en aanbod verhaal.

Het erge vind ik is dat als ik mijn angst voor genetisch gemodificeerde rassen laat zien op fora's of nieuws websites, dan reageren mensen altijd op een manier dat genetisch gemodificeerd niet erg is en dat het 'maar' een manier van kruizen is.
Terwijl het bedrijf wat modificeert meer op zijn planning heeft staan dan alleen modificeren.
En wel grappig dat na het modificeren in eens roundup dna in de plant terug te vinden is. Dit kan onmogelijk door kruizen in de stamcel van de plant komen.

Ik weet nog dat ik 5 jaar geleden dingen als 'cospiracy theorist' naar me toe gegooit kreeg als ik over dit soort onderwerpen praten.
En nu lijkt het als of men bewust word en de vroege conspiracy's nu zelf gaan geloven.

Gr
Laatst gewijzigd door GlennsPeppers op 14 mei 2013 14:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Glenn's Peppers.nl
Bij elke besteding boven de 25 euro. Ontvang je 50 gram gerookte paprika poeder t.w.v. 5 euro.
En bij elke besteding boven de 50 euro. Worden de producten gratis verzonden.

Dus neem snel een kijkje ;
Glenns-peppers.nl

GlennsPeppers
Cayenne
Cayenne
    unknown unknown

mei 2013 14 11:44

Bericht door GlennsPeppers » 14 mei 2013 11:44

Ook wil even reageren op het stukje over 'de Rode peper'. Het is onmogelijk om 'de rode peper' te licenseren! Want iedereen weet hoeveel rassen 'rode pepers' er bestaan met elk een aparte genetische afwijking. Het licenseren gebeurd op genetica, niet op hoe de plant genoemd word.

Ook staat er in de telegraaf het volgende berichtje 'Binnenkort kan de consument alleen nog maar gemodificeerde zaden inkopen en planten'. Dit is een leugen van de krant want het gaat niet PUUR om gemodificeerd maar het gaat PUUR om gecertificeerd. Slimme journalisten die de hoofdpagina volkladderen met chocolade letters.
Glenn's Peppers.nl
Bij elke besteding boven de 25 euro. Ontvang je 50 gram gerookte paprika poeder t.w.v. 5 euro.

Glenns-peppers.nl

Anchillique
VIP
    unknown unknown
Verstuurde bedankjes: 11 keren
Ontvangen bedankjes: 42 keren

mei 2013 14 18:45

Bericht door Anchillique » 14 mei 2013 18:45

bij mij kun je altijd terecht met je consperacy ( vraag me alleen af of je dat wel zo schrijft maar te lui om het op te zoeken) verhalen. Ik ben er namelijk ook zo een :girlcrazy:

pfeffer
Bhut Jolokia
Bhut Jolokia
    unknown unknown
Ontvangen bedankjes: 3 keren

mei 2013 14 18:54

Bericht door pfeffer » 14 mei 2013 18:54

Pas maar op dat monsanto niet achter je aan komt :-)

Maargoed, lees je eens in betreft het onderwerp agrobacterium. Het is niet zo eng als het allemaal lijkt. Oudere chemisch/radioactief gemanipuleerde gewassen zijn veel gevaarlijker dan genetisch gemanipuleerde gewassen.

Vroeger gebruikten ze bijv. straling om mutaties te verkrijgen, waarna ze met de mutanten verder kweekten. Of chemisch (overlevende gebruiken om verder te kweken).

Ook vind ik wel heel apart dat er Round-up DNA in gewassen komt te zitten. Vooral omdat Round-up gewoon N-fosfonomethyl glycine is.. en dus geen DNA heeft. Fosforverbindingen kunnen wel schade aan DNA strengen veroorzaken, maar in dat geval levert het schade voor het gewas en zijn nakomelingen op. Het gaat niet plots gifstoffen aanmaken (het maakt genetische informatie kapot.. waardoor de nakomelingen "incompleet" zijn).

Ik raad je aan om je even op het onderwerp in te lezen, dat maakt het een stuk duidelijker en minder eng. En nog belangrijker; geloof niet alles wat je op kritiek sites leest. Dik 99% wordt namelijk geschreven door anti-globalisten, overbezorgde moeders en mensen die een oorzaak voor een ziekte aan willen wijzen.
Kniet nieder ihr Bauern, die Panzer sind jetzt da!

Unternehmen "Asgard", Winter 2014-2015, Bilder unter;
http://thehotpepper.com/topic/52444-greenhouse-project/

Weskes
Pepperoncini
Pepperoncini
    unknown unknown

mei 2013 21 17:39

Bericht door Weskes » 21 mei 2013 17:39

Nou, als dit gewoon open en bloot kan (http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1076385), dan wil ik echt niks te maken hebben met GMO dat relatief kort bestaat! Leuk voor conspiracy denkers en informatief voor groente etende mensen.

GlennsPeppers
Cayenne
Cayenne
    unknown unknown

mei 2013 24 07:48

Bericht door GlennsPeppers » 24 mei 2013 07:48

De agrobacterium manipulatie is doormiddel van kruizen. Net zolang kruizen tot je een resistente vorm hebt gevonden. Dit valt ook onder genetische manipulatie omdat wij het de beste genen met elkaar proberen te kruizen. Maar dat is een hele andere vorm van manipuleren dan monsanto bij de mais gedaan heeft.
Ik verklaar niet dat de genetisch gemodificeerde gewassen ziektes kunnen veroorzaken. Maar ik denk wel dat het mogelijk is. Want hoe ga je dit testen? Is er maar dan ook ooit een bedrijf geweest zoals Coca Cola die iemand een miljoen heeft gegeven om hem vervolgends ze hele leven lang te worden getest om te kijken of cola iets doet? Nee. Dus we kunnen niet zeggen of het wel of geen ziektes creert omdat dit soort onderzoeken simpel weg te lang duren.
Als jij als onderzoeker van 30 jaar dit wilt toepassen, moet deze test gebeuren bij een kind die begint met het drinken van coca cola. Dit is al verboden, dus daar ga je al. Maar wat als het niet verboden was? Kon de wetenschapper waarschijnlijk zelfs zijn onderzoek niet eens afronden omdat hij al 30 jaar was toen het onderzoek begon en hij al overleden is wanneer er daadwerkelijke resultaten verschijnen.

Ik zeg niet dat iets zo is, maar ik zeg wel dat geen van beide partije hier een oordeel over zou kunnen hebben omdat er te weinig onderzoek word gedaan naar gevolgen. En als die wel worden gedaan (zie de docu over bijen) word er zoveel gesjoemeld met het onderzoek dat het onderzoek niet eens relevant is om uberhaupt de eerste zin te lezen.

Round up zelf heeft geen DNA en dat verklaar ik ook niet. Wat ik zei is dat ze roundup in de DNA van de mais brengen zodat de mais plant de round up herkent als 'lichaams-eigen' en hier dus niet van dood kan gaan als je er met roundup op sprayed.

En dat ik me moet inlezen over dit onderwerp lees ik vaker terug. Maar ik heb juist te veel gelezen. Zowel van zoals jij noemt anti-globalisten van types zoals Al Gore die allemaal onzin roepen puur om bepaalde producten te verkopen.

Maar het feit blijft dat je in Nederland (ik dacht zelfs heel europa) geen gemodificeerde gewassen MAG kweken officieel. En waarom niet? Als het klopt wat jij zegt, zou dat toch toegelaten worden?

Maar buiten dat nu weer ontopic, het ging om de patenten. Die helaas al jaren lang bestaan.
Nu monsanto het afrond waar andere in de jaren 60 al mee begonnen waren is het in eens slecht? Dat is zo met muziek, foto's alles eigenlijk. Zelfs water!!

Groeten
Glenn's Peppers.nl

Glenns-peppers.nl

Topic Author
Habanero
Administrator
Administrator
Berichten in topic: 5
    Windows 10 Firefox
Verstuurde bedankjes: 221 keren
Ontvangen bedankjes: 445 keren

jul 2013 16 19:35

Bericht door Habanero » 16 juli 2013 19:35

Monsanto krijgt patent op klassiek veredelde broccoli

Het Europees Patent Bureau (EPO) heeft opnieuw een aanvraag goedgekeurd voor een patent op een klassiek veredeld gewas.

ENGINEERINGNET -- Het Amerikaanse bedrijf Monsanto, bekend van de omstreden onkruidverdelger Roundup, heeft een patent gekregen op klassiek veredeld broccoliplanten, -zaden en de 'afgesneden broccoli hoofden'.

Dit is niet de eerste keer dat een octrooi c.q. patent wordt verleend op eigenschappen van klassiek veredelde planten. Zo werd op 8 mei nog een octrooi verleend aan Syngenta voor een klassiek veredelde rode peper met insectenresistentie.

Inmiddels zijn er ook octrooien aangevraagd op andere klassiek veredelde gewassen zoals tomaat en meloen. Momenteel zijn er al 900 octrooien op dieren en 1.800 octrooien op planten verleend en zijn er duizenden in voorbereiding.

Vanuit verschillende organisaties is felle kritiek geleverd op het verlenen van dit soort patenten en octrooien. Niet alleen het Europese en het Duitse parlement, maar ook tal van milieuorganisaties en verenigingen van biologische telers hebben hun zorg over deze ontwikkeling geuit.

Critici stellen dat het in veel gevallen gaat op het verlenen van een octrooi op eigenschappen die gewoon in de natuur voorkomen. Zij vinden het maatschappelijk onaanvaardbaar dat één bedrijf hiervan eigenaar kan worden.

Door het verlenen van octrooien krijgen grote bedrijven als Monsanto, Dupont en Syngenta steeds meer controle op de wereldwijde zaad- en voedselproductie. Boeren betalen hoge prijzen voor dit zaad.

Kleinere, conventionele of biologische, zaadbedrijven mogen geoctrooieerde zaden en planten niet meer gebruiken voor de ontwikkeling van nieuwe rassen en worden zo uit de markt gedrukt. Dit leidt tot een afname van de biodiversiteit.

Geoctrooieerde planten kunnen op natuurlijke wijze kruisen met andere planten, waarna de octrooihouder de boer kan aanklagen voor octrooi inbreuk. Monsanto is hier al actief mee bezig.

In Nederland bijvoorbeeld voert onder meer Bionext campagne tegen het verlenen van octrooien onder de noemer: 'Hart voor biodiversiteit, geen octrooi op leven'.

Deze vereniging van biologische boeren en tuinders wil dat deze patentering zo snel mogelijk een halt wordt toegeroepen.

Middel daartoe is onder meer het dichten van mazen in de wet zodat dit soort octrooien niet meer verleend kunnen worden. << (LH) (foto: Bionext)

Bron ; http://www.engineeringnet.be/belgie/det ... 20broccoli

Terug naar “Allerhande onderwerpen”