Kokos Sambal

Lekker zelf sambal maken! Heb je een recept voor sambal zet er maar bij.
Netherlands Gebruikersavatar

Topic Author
Habanero
Administrator
Administrator
Berichten in topic: 2
    Windows 10 Chrome
Verstuurde bedankjes: 220 keren
Ontvangen bedankjes: 442 keren
Kokos Sambal

aug 2018 19 09:57

Bericht door Habanero » 19 augustus 2018 09:57

Kokos Sambal

Afbeelding

Nodig:
1 kokosnoot
½ ui pulp
2 teentjes knoflook pulp
½ geplette kardemom (geheim ingrediënt)
2 gedroogde pepers fijn gesneden
2 verse groene pepers grof
Beetje olie neutraal zoals zonnebloem
Zout naar smaak

Bereiding:
Breek de kokosnoot en vang het vocht op, haal het vruchtvlees uit de noot en rasp dit. Doe de olie in de pan en bak de uien, knoflook,gedroogde pepers, kardemom, en groene pepers. Daarna 2 eetlepels van het kokosvocht gebruiken en een paar minuten laten sudderen. Zodra het mengsel weer gaat bakken, de kokos erbij doen. De kokos mag goed warm worden maar niet aanbakken. Hij mag best wat droog zijn.
Kokos sambal is heerlijk met curry 's van vis, vlees, groente maar ook op je pita broodje of vers gemaakte kleefrijst of bij mango.

Tip ; maak niet teveel in een keer , deze sambal bevat geen natuurlijke conserveer middelen en is dus beperkt houdbaar .

Mi6lou
Infinity
Infinity
    Windows 10 Chrome
Verstuurde bedankjes: 386 keren
Ontvangen bedankjes: 156 keren
Re: Kokos Sambal

aug 2018 19 19:38

Bericht door Mi6lou » 19 augustus 2018 19:38

interessant!
wel een heel gedoe, zo'n kokosnoot uit zn vruchtvlees halen etc., of tenminste, dat lijkt mij....is kokosrasp wat zo kant en klaar te vinden is in de supermarkt ook een goed idee?
mocht ik ooit eens gedroogde pepers tegenkomen dan hoop ik aan dit recept te denken, zou wel eens leuk kunnen zijn om te maken ;) :jumpy:

Ben
Pepperoncini
Pepperoncini
    Linux Chrome
Ontvangen bedankjes: 4 keren

dec 2018 03 21:51

Bericht door Ben » 03 december 2018 21:51

Lijkt me wel een lekker recept. Dankjewel! Ik ga het zeker een keer proberen (met echte verse kokosnoot want dat is toch veel lekkerder! @ Mi6lou; jouw eigen vers gekweekte pepers zijn toch ook veel smakelijker dan die zielige exemplaren die je soms in de supermarkten vindt?! :jaja: )

Wat bedoel je overigens met een halve geplette kardemom? De helft van de zaadjes uit één peultje of....?

Groet,
Ben

Topic Author
Habanero
Administrator
Administrator
    Windows 10 Chrome
Verstuurde bedankjes: 220 keren
Ontvangen bedankjes: 442 keren

dec 2018 03 22:30

Bericht door Habanero » 03 december 2018 22:30

Ben schreef:
03 december 2018 21:51

Wat bedoel je overigens met een halve geplette kardemom? De helft van de zaadjes uit één peultje of....?

Hahahahaha , die was me ontglipt hier , ik liep er tegenaan toen ik de sambal ging maken en heb gegokt dat men hier een halve theelepel bedoeld , smaaktechnisch leek dit ook wel te kloppen .
Het recept stond meen ik in de telegraaf destijds en daar stond alleen halve ....
De sambal zelf is een leuke aanrader , net als bij de chili chocola lijkt de combi van chili hitte en die smaak van chocola of kokos niet te kloppen net of je hersens het niet snappen :lol:
De smaakbeleving zelf was wel bijzonder en voor herhaling vatbaar , ik heb trouwens echte kokos uit een noot gebruikt . ;)

Chili Chocola ------> viewtopic.php?f=16&t=2358

Ben
Pepperoncini
Pepperoncini
    Linux Chrome
Ontvangen bedankjes: 4 keren

dec 2018 05 13:22

Bericht door Ben » 05 december 2018 13:22

Leuk! Ik heb steeds meer zin om dit te gaan proberen!!

Die combinaties 'waar je hersens het even niet lijken te snappen' ... ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Interessant om dat soort combi's te testen.

Over die kardemom nog even: ik kan niet zonder dat spul (koffie zónder twee zaadjes kardemom er in is niet half zo lekker). Heb het dus altijd in huis en werk er ook veel mee. (In mijn mango-chutney* maar het hoort ook in de speculaaskruiden).

Ik zou, als je 'm nóg lekkerder willen aanraden: koop de kardemom héél en niet van dat voorgemalen spul (het verliest namelijk héél snel na het malen een groot deel van die heerlijke geur. (Heb je wel een simpele vijzel nodig, in sommige gerechten kun je ook hele zaadjes gebruiken.)

Dank ook voor dat linkje naar de chocolade met pepertjes. Daar ga ik nét mee bezig de komende tijd; chocola! Maar dan raw-choc; krijg binnenkort 70 kg rauwe cacaobonen en een machine om dit te gaan verwerken. Genoeg ruimte dus om ook wat batches met pepertjes te gaan testen. :jumpy:

Ik ben pas mijn 2e jaar pepertjes aan het kweken en ook nog niet erg bekend met héle hete soorten (vraag is ook of ik die goed verdraag, haha!)

Belangrijker dan alleen maar heet vind ik zeker de (fruitige) smaak die goed combineert met gerechten en natuurlijk ook met chocolade. Mocht jij of iemand anders tips hebben wélke pepers met name een goede combi vormen met chocola dan houd ik mij van harte aanbevolen.

Groet,
Ben

Mi6lou
Infinity
Infinity
    Windows 10 Chrome
Verstuurde bedankjes: 386 keren
Ontvangen bedankjes: 156 keren

dec 2018 05 21:12

Bericht door Mi6lou » 05 december 2018 21:12

Ben schreef:
03 december 2018 21:51
Lijkt me wel een lekker recept. Dankjewel! Ik ga het zeker een keer proberen (met echte verse kokosnoot want dat is toch veel lekkerder! @ Mi6lou; jouw eigen vers gekweekte pepers zijn toch ook veel smakelijker dan die zielige exemplaren die je soms in de supermarkten vindt?! :jaja: )

Groet,
Ben

hey Ben, ja eigen pepers zijn idd lekkerder, echter ben ik niet de meest geduldige en gebruik ik mn pepers tegenwoordig iets te graag voor smoothies :P
en op zich is groente en fruit uit supermarkt niks mis mee (of tenminste, niet bij AH, prima kwaliteit), maar mn eigenste zijn ietsje aangepaster op hitte, als ik bij AH een bakje rawitjes haal zou die er in zn geheel in kunnen ;) zou goed scherp worden vermoed ik zo :P

Terug naar “Sambal maken”