Trips op de Pepertjes...

Vragen en antwoorden over ziektes en plagen. Wat te doen tegen insecten zoals spint en luizen enz.
Netherlands Gebruikersavatar

Topic Author
Ben
Pepperoncini
Pepperoncini
Berichten in topic: 3
    Linux Chrome
Ontvangen bedankjes: 4 keren
Trips op de Pepertjes...

nov 2018 27 23:54

Bericht door Ben » 27 november 2018 23:49

Gingen mijn pepertjes vorig winterseizoen zó lekker en eigenlijk probleemloos, zag ik van de week een klein bruinig mini-insectje over een blaadje huppelen. Had ik dat goed gezien? Ja, nóg eentje en yep; het zijn echt tripsen! (normaliter weinig last van)
Zijn pepers hier nou extra gevoelig voor, meer dan andere gewassen?
Zoiets probeer ik liever te voorkomen. Ik geef niet te veel water, laat tussentijds de aarde wel licht uitdrogen, sproei juist regelmatig (water met een klein beetje algenmix).

Vanavond de zaak maar eens ff grondig aangepakt. De onderste blaadjes van de planten weggehaald, de potten aan de bovenzijde goed afgedekt met huishoudfolie en gesproeid met water met 20 g / liter groene zeep en een scheutje spiritus. Dat zal ik over een paar dagen nog wel eens herhalen.
Vraag: zou dat afdoende moeten zijn? Of zijn er meer dingen die ik kan doen / laten om van ze af te komen?
Ik zoek wel een beetje milieuvriendelijke oplossing (gif is geen optie voor mij).
In ieder geval heb ik nog helemaal geen schade van de tripsen kunnen ontdekken, dus vroeg erbij.

Tips meer dan welkom!
Groet,
Ben

Toegevoegd in 5 minuten 21 secondes:
En nog ff een fotootje van de plantjes!

Afbeelding

Habanero
Administrator
Administrator
Berichten in topic: 1
    Windows 10 Chrome
Verstuurde bedankjes: 220 keren
Ontvangen bedankjes: 442 keren
Re: Trips op de Pepertjes...

nov 2018 30 16:17

Bericht door Habanero » 30 november 2018 16:17

Hoi Ben , sorry voor de wat late reactie .

Trips moet je niet blij mee zijn , al zou je ze chemisch willen bestrijden , de trips worden steeds meer resistent tegen de nog toegelaten bestrijdingsmiddelen .
Biologische bestrijding gebeurt veelal met natuurlijke vijanden zoals de roofwants , dit is effectief in kassen maar voor jouw vensterbank niet zo'n goed idee .
De trips leerden in de kassen ook overwinteren en waren eerst daar alleen een groot probleem , tegenwoordig zijn trips zelfs al een probleem bij buitenkweek ,
omdat ze effectief resistent raken tegen chemische bestrijdingsmiddelen die wel hun biologische vijanden dood .

Met je maatregelen tot nog toe ben je op de goede weg , maar er is nog iets waar de trips een hekel aan hebben ; Neem Olie

Neem olie is een natuurlijke olie dat wordt geperst uit de vruchten en pitten van de neem boom. De werkzame stoffen tegen insecten in neem olie zijn azadirachtine en salannin. Verder zitten er antioxidanten in neem olie en stoffen die schimmels weren. Neem olie wordt gemengd met water en eventueel een beetje groene zeep om de olie en het water te laten mengen. Gebruik een halve liter lauw water en 8 milliliter neem olie en voeg daar een theelepel groene zeep aan toe. Flink schudden en goed op de boven- en onderkant van de bladeren spuiten.

De neem olie laat een vieze geur en smaak achter. Er zijn ook aanwijzingen dat neem olie schadelijk voor mensen dus probeer je vruchten te ontzien , desnoods even een klein zakje om de vruchten . De trips verstoppen zich goed in blad oksels en bloemen dus behandel je plant goed en volledig .

Neem Olie is algemeen verkrijgbaar .

Daarnaast kunnen trips niet tegen Pyrethrum , dit wordt gewonnen uit chrysanten en is de werkzame stof in het biologische middel spruzit , spruzit is verkrijgbaar bij elk tuincentrum .

Topic Author
Ben
Pepperoncini
Pepperoncini
    Linux Chrome

dec 2018 01 15:51

Bericht door Ben » 01 december 2018 15:51

Dankjewel Habanero voor je reactie.
Voorlopig, na mijn 1e actie, zie ik even niets meer van de trips. Ik houd het in de gaten!
Neemolie had ik ook al gelezen, de vruchtjes apart inpakken wordt lastig met zo veel pepertjes aan de plant.
Waarschijnlijk spoelt het er uiteindelijk ook wel weer af (ik sproei elke dag, vaak meerdere malen, tegen de droge lucht, waar tripsen van houden).
Ondertussen hebben de plantjes het - dacht ik - wel naar hun zin. Ze staan er florisant bij.
Mag ook wel met al dat vertroetelen (altijd warme voetjes en intensief licht gedurende 16 uur)
Kwam vanmiddag thuis en zowaar een nieuw bloemetje, ze hebben er zin in!
Afbeelding

Belgium Gebruikersavatar

Peppersrus
Site Beheerder
Site Beheerder
Berichten in topic: 1
    Windows 10 Firefox
Verstuurde bedankjes: 26 keren
Ontvangen bedankjes: 36 keren

dec 2018 01 17:41

Bericht door Peppersrus » 01 december 2018 17:41

voor zover ik het kan lezen gaat dit artikel niet persoonlijk over peppers maar wel een verwant ervan? misschien kan dit je wat meer info verschaffen, want het gaat over dezelfde beestjes die jij dan ook bedoeld?
https://www.biogroei.be/kenniscentrum/p ... bestrijden
bezoek ook eens mijn andere website,over dieren waar toch iedereen kan over mee praten, en games voor amusement
registreren duurt maar een klein minuutje danku
https://www.allerleidierenforum.eu/

Topic Author
Ben
Pepperoncini
Pepperoncini
    Linux Chrome

dec 2018 01 20:28

Bericht door Ben » 01 december 2018 20:28

Hoi Peppersrus,
Nee het gaat wel degelijk over peperplantjes. Daar zag ik de tripsen op.
Dank voor je info. Persoonlijk vind ik de aanpak met roofmijten ook het mooiste. Helaas is dat niet lonend (beetje kostbaar). Jammer dat je die beestjes niet in mini verpakkingen kunt kopen :search:

Ik ga het in de gaten houden. En blijf de plantjes regelmatig sproeien.

Groet,
Ben

Terug naar “Ziektes en plagen”